Kertšinsalmen rautatie-terässilta poltettiin alas - spesialistit asialla

Jaa että "mitäs muuta teräksistä on poltettu?"? Vaikka muutakin olisi väitettykin?

No WTC-tornit ainakin!

 

Screenshot%202022-10-10%20at%2004-25-41%

https://fi.wikipedia.org/wiki/Krimin_silta

Krimin silta eli Kertšinsalmen silta (ven.Крымский мост) on Kertšinsalmen ylittävä silta, joka yhdistää Krimin niemimaan Venäjän mantereeseen. Se on Euroopan pisin silta[2]. Se koostuu rinnakkaisista rata- ja maantiesilloista.[3] Silta rakennettiin sen jäl-keen, kun Venäjä oli vuonna 2014 valloittanut Ukrainalle kuuluneen Krimin, ja se val-mistui vuonna 2018.Sillan itäpää on Tamanin niemimaalla ja länsipää Krimillä Kertšin niemimaalla Kertšin kaupungin luona.

VMorozoff.jpg

Sillan rakentamisen sai toimeksiannolla Putinin ystäväpiiriin kuuluvan liikemiehen Arkadi Rotenbergin omistama Stroigazmontaž, mutta lopulta urakasta vastasi Venä-jän rautateiden eläkerahaston omistama Mostotrest-yhtiö.[4] Sillan avajaisissa touko-kuussa 2018 Venäjän presidentti Vladimir Putin ajoi sillan yli kuorma-autolla.[1][2] Euroopan unioni, Ukraina ja Yhdysvallat tuomitsivat sillan avaamisen.[5]

Kyseessä oli kaksi siltaa,joista ehdottomasti tyärkeämpi oli poltettu ylemmällä tasolla kulkenut rautatiesilta. Ja juuri se poltettiin mestarillisesti sitä ylittävän säiliöjunan kuljettaman palavan aineen avulla.

Vieläkin suurempia vaurioita kärsi kuitenkin alempana kulkenut maantiesilta.

Yksi kysymys, joka heti herää, on, että PAMAUTETTIINKO MOLEMMAT SILLAT SAMALLA LATINGILLA, joka olisi varsinkin ammuttu tuolta enemmän toisarvoiselta maantiesillan puolelta, vai rikkoiko yläviistosta lentävä romu puolikkaan maantiesil-taa. Tämän viimeisimmän vaihtoehdon puolesta puhuu se, että maantiesilta hajosi vain puoliksi. Sieltä ammuutun kymmenien tonnien latingin olisi pitänyt panna se täysin päreiksi.

 

Screenshot%202022-10-09%20at%2015-40-54%

Rautatiesiltaelementtien rakenne: Onpas hyvän kuvan joku onnistunut nappaamaan. Kyseessä on neuvostoliittolaistyyppinen rakenne, jossa on saavutettu pieni rakenne-paino hitsaustyötä säästämättä. Rakenteen ohuiden muutaman sentin seinämien lommahdusmahdollisuus hoideltu hitsatuilla pitkittäisillä ja poikittaisilla vahvistusri-voilla ja poikkileikkausmuodon vinoutumistaipumus on jäykistetty sisäisellä tukiristi-kolla.Tuon "pystyrivan" kohdalla oikealla saattaa olla poikittainen väliseinä. Alkupään sisäinen ristikko saattaa siinä tapauksessa olla asennusvaihetta ja kuljetusta varten. Mutta ihan hyvä idea sellainen on pysyvänä ja jatkuvanakin, jos hinnalla millä hyvän-sä halutaan kevyt rakenne. Tällaiset elementit on aika helppo vaihtaa, ja juuri siihen onkin kaikin tavoin tähdätty.

Mutta yhtä kevyiden ohutseinämäisten teräraketeiden ongelmaa nämä korjaukset ei-vät poista (vaikka sitä ei ihan ensimmäiseksi tulekaan ajatelleeksi):TÄMÄ RAKENNE ON PALONARKA SEN PINNALLA PALAVAA TÖHNÄÄ KUTEN HYYTELÖMAISTÄ TARTTUVAA NAPALMIA VASTAAN.

Edelleen voi kysyä,miksi nuo "rumentavat" lommahdusvahvisteet on hitsattu siltapal- kin ULKOPINNALLE vaikka ne olisi aivan yhtä hyvin (ja paremminkin) voitu hitsata SISÄPUOLELLE?  Mahtaisko olla niin,että siltaan on tarkoitus myöhemmin kiinnittää ulkoinen palonsuojaus, joka uittaa isommat öljyt muualle ja suojaa kuumenemiselta pienemmässä pintapalossa?

Tällaisten putkien analyyttinen teoria on ainakin haistapaskantiede-EU:n oppikirjois-sa (Kollbrunner-Haijdin: Dünnwandige Stäbe on väärä teoria (jota ei saisi korjata), mistä johtuen ei voida olla myöskään aivan varmoja, miten tarkkoja keidenkin finte element -mallit ovat.

Ongelmiin voivat asiantuntijat tutustua täällä:

https://ristojuhanikoivula.vuodatus.net/lue/2022/06/guided-vlasov-beams