Vanhoja suomalaisia tuulimyllyjä
https://www.verkkouutiset.fi/a/bentv-ehdotus-rasismin-torjumiseksi-kielletaan-hakaristi/#8364fa26
" BenTV: Ehdotus rasismin torjumiseksi, kielletään hakaristi
Julkaistu 11.08.2023 | 18:50
https://www.verkkouutiset.fi/a/bentv-ehdotus-rasismin-torjumiseksi-kielletaan-hakaristi/#8364fa26
Natsien omima hakaristi on balttilaisten kuurilaisten tuulimittari, ukkosenjohdatin ja Perkele-ukkosenjumalan (Perkons) symboli. Se on myös yksi Kierikistäkin tunnetun niin sanotun länsibaltiilaisen tähden (West Baltic star) perillinen symbolien joukossa.
Tuollaisen arkelologisenkin merkin esittämisen ja siitä puhumisen kieltämien "natsikermaanisuuden" takia KANONISOISI SIIHEN LIITTYVIEN KULTTUURIEN VÄÄRENTÄMISEN OLEMATTOMIEN "KANTAPERSERMAANIEN" TUOTOKSIKSI...
http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/405582
Risto Koivula
21.06.2021 14:50:53
405582
YLEn symbolien taustaa valottava ohjelma natsi-hakaristin taustoista on pielessä
n
Ella Kannisen historiandokumentit vaikka etelä-Euroopasta on ymmärtääkseni olleet melko hyviä.
Balttilainen hakaristi "pyörii" toisin päin kuin tämä, tässä kuurilaisten käärmetähti
Merkkien salat
Jakso 1: Hakaristi
28 min
ma 14.6. 2021
32463 katselua
Merkkien salat paljastaa meitä ympäröivien symbolien kielen. Sarjan ensimmäisessä jaksossa selvitetään hakaristin historiallista matkaa Graalin maljasta natsien käyttämäksi, länsimaisen pahan symboliksi. Merkkien saloja jäljittävät toimittaja Ella Kanninen ja symbolitutkija Liisa Väisänen.
https://areena.yle.fi/1-50392574
Lähdetään niin sanotusti merta edemmäs kalaan. Se ei ole "Graalin maljasta". Täkä-läisellä hakaristillä ei ole olemuksellista yhteyttä intialaisenkaan kanssa, eikä tämä täkäläinen myöskään ole pohjattoman vanha symboli.Se palautuu välittömästi ensin- näkin kuurilaisten merenkulkijoiden hirmumyskyn ja ukkosenjumalan Perkeleen (Perkons) tunnukseen Perkeleen pyörään liettuan Perkuno ratas, jossa tosin on usein enemmän kuin 4 sakaraa, esimerkiksi 8.
Ohjelmassa oli yksi aivan nappiin menevä lause, joka samalla kertoo, että jossakin on oikeaakin tietoa enemmäkin:
"Baltiassa hakaristi suojasi ukkoseslta!"
Totta Mååses,sillä metallinen ja metallitangon päässä mahdolliseti pyörivä Perkeleen pyörä paitsi kertoi, keitä asui talossa, joka usein oli korkeakattoinen savupirtti, kui-vaamo "dzauna",jossa kuivatiin vaatteet, verkot, kuivattiin ja savustettiin kalat ja lihat kiukaan savussa, oli myös UKKOSENJOHDATIN. Sellainen on tunnettu ainakin Kreikassa ja Preussissa niin kauan kuin on tunnettu metallilanka. Jo minolaisissa temppeleissä ennen indoeurooppalaisia oli aivan ilmeiset ukkosenjohdattimet.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ukkosenjohdatin
Perkeleen pyörä palautuu preussilaiseen tähteen, jossa on kaarevat säteet, ja preussilaiseen symboliin hiidenpyörään, jossa on kaarevat puolat, jotka liittyvät kehälle vinossa kulmassa. Kaarevasäteinen tähti tarkoittaa, että tähti pyörii. Tämä oli preussilaisen eliitin salatiedettä, joka oli peräisin antiikin Kreikasta ajalta ennen roomalaisvaltaa - Aristarkhos Samoslaisen Aurinko-keskeisestä maailmankuvasta.
Aristarchos, 310 – 230 eaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aristarkhos
Perkeleen pyörän pohjana on tähtisymboli,jonka säteet ovat kaarevat, mikä lienee tarkoittanut, että ”tähti pyörii”. Se kreikkalaisten ja preussilaisten oppineiden salatieteellinen pyörivä tähti oli tietysti - Maapallo. Katoliselle kirkolle sellainen oli hirvein harhaoppi ja vieraan uskonnon tunnustus, josta putosi pää.
Tulevat natsit joukossa mm. Heinrich Himmler keksivät nämä symbolit Baltiasta Ober Ost -miehitysvaltion aikana 1915 - 1918, jolloin suoritettiin mittava yritys arkeo-logian ja kielitieteen väärentämiseksi siten, että kaikki mikä ei aivan ilmeisen selvästi ollut esimerkiksi puolalaisen, venäläisen tai juutalaisen kultuurin tuotetta, "tulkittiin" "kanta-arjalaiseksi", vale-"kantagermaaniseksi" ("kantapersermaaniseksi") tarkoituk-sena "todistaa germaanit alkuperäisiksi asukkaiksi" ja muut "maahantunkeutujiksi", jotka piti orjuuttaa,tappaa tai karkottaa.Näihin löydöksiin kuuluivat hakaristit ja musta aurinko -symbooli, hakaristeistä koottu viritys sekin, jollaisen alla ylin natsijohto teki päätöksiään.
maanantai, 20. huhtikuu 2020
Ober Ost – Hindenburgin ja Ludendorffin ”yksityinen natsivaltio” 1915 – 1918
Myöhemmin sarjassa tulee osa KÄÄRMESYMBOLISTA, joka myös oli rantaseutujen balttien ja suomalaisten pyhän tarhakäärmeen,žalktis = suojelu:aluksi se miellettiin suojeltavaksi mutta myöhemmin "suojelijaksi", "haltiaksi", joka "toi tullessaan" ja "vei mennessään" viljelyonnen, ja jota siten kaikin keinoin pyrittiin suosimaan.
Toinen käämetyyppi oli *kirmis = lyömä, lyötävä, tapettava, kelpasi myös oikein hyvin syötäväksi ja sitä sai parhaiten keväällä pahimpaan lihapula-aikaan, samaa juurta kuin *kirvis = kirves = sellainen jolla lyödään, tapetaan. Tuo toinen käärme oli tietysti kyy. Kyiden kevätmenoista tulee myös kirmaaminen.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2013/12/haltu-elintarvikkeiden-jaakuoppa-saltu-kapas-lit
sunnuntai, 8. joulukuu 2013
"Haltu" = "elintarvikkeiden jääkuoppa " "šaltų kapas" (lit.) "
Kuurilaisten ehkä tunnetuin symboli esimerkiksi koruissa on käärmetähti - tarhakäärmeet, jotka muodostavat hakaristin. Se on myös nykyisen muinaisbalttilaisperäisen Romuva-uskonnon symboli.
https://en.wikipedia.org/wiki/Romuva_(religion)
Näillä symboleilla on vanhempiakin kivikatisia juuria, ns. Šiauliain tähti, mutta se on jatkanut omaa kehityslinjaasa suorasäteisenä.
" ... Viestin otsikko: Šiauliain tähti tuikkii...
ViestiLähetetty: Ke Tammi 13, 2010 5:56 am
Ariston kirjoitti: " Tässä linkissä muutama hyvä kartta samantyyppisten esineiden levinnästä Pohjolassa ja Baltiassa (n.300-600 jaa):
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/2695/1991_225.pdf?sequence=1
Arkkis kirjoitti:
" 230 A. Bitner-Wröblewska
Fig. 4. Sites with artefacts decorated in West Baltic star ornament
(a). Selected sites with artefacts ornamented in the Sösdala style (b).
Kuvan ”West Baltic star ornament (a)” on mitä ITÄBALTTILAISIN ns. ”Šiauliain tähti", ”Šiaulių žvaigždė” (lt.),”Šauļu zvaigzne”,joka itse asiassa on Aurinko, seelien eli selonien heimotunnus, jotka olivat auringonpalvojia.
...Šiauliain tähti on perkeleenpyöriä ja muita kovempi pakanasymboli,koska se muis- tuttaa mm.saksalaisia ja katolisia ikävistä asioista. Sen taustalla ollutta uskontoa ei kuitenkaan tunneta yhtä hyvin kuin zem-balttien maauskonto, Liettualaisten muinais-uskonto, alun preussilainen Rusne/Romuva-uskonto tai kuurilaisten Perkeleen-palvonta.
”Šiauliain tähti” esitetään usein esimerkiksi puolikkaana, jolloin se tarkoittaa (idästä kuinkas muuten) nousevaa aurinkoa.”Ex oriente lux”,venäjäksi ”Iz vostoka luč”, jossa ´luč´on ”säde” eikä ”koko valo”.Lännen vastaisena symbolina se on sitä ”kriittisempi”, mitä vähemmän siitä säteitä (jotka ovat aina keskellä ja aina suoria), sillä säteiden oleva määrä kertoo,kuinka paljon valoa ”jo on” ja se puuttuva määrä kertoo, paljonko ”tarvittaisiin lisää”, siis ”pakanallista” valoa, joka voi toki olla tieteenkin valoa ainakin (meidän) pakanoiden mielestä... (Eikä se sellaisena ole ”itäistä tai läntistä”, vaan edistyksellistä.)
(Neuvostoaikana Šiauliain tähti oli symbolina hyvin esillä mm.vaakunoissa ja muissa tunnuksissa. Muistaakseni NL:lla oli myös sukellusvene "Ṥjaulju zvezda": mitä vähemmän näkyy, sitä uhkaavampi!).
Juuri nyt Šiauliain tähti näyttää olevan täysin putsattu julkisista symboleista jopa Šiauliain kaupungissa, vaikka siellä mm. vietetään ”Suuren Auringon Juhannus-juhlaa”, joka kerää laajasti kulttuuriväkeä tavallisen kansan lisäksi.
Uusioversio Šiauliain tähdestä esiintyy Šiauliain yliopiston vaakunassa, jossa suun-tia on kolme,ja tähti loistaa kolmion takaa,jossa aurinko muodostaa silmäterän. Tämä viittaa ilmeisesti uskoon "kaikennäkevään aurinkojumalaan", joten pakanallista viestiä yritetään ehkä kompromissoida seemiläiten uskontojen kanssa... "
Ja tuo tähti on taas korvattu uudella... Tämän Šiauliain tähden viesti on suomennettuna, että "Itäistä Valoa Ei Kaivata Yhtään Lisää.", valitettavasti.
Kaikkein viimeisimpiä äidikielisiä balttipreussilaisia oli Niklas Kapperniks - NIkolaus Kopernikus, joka sukunimi tarkoittaa kuurilaista. Kuuria puhuttiin II maaimansotaan asti jonkin varran, mutta se oli murretta, jossa oli kolmannes saksaa.
Risto Koivula
22.06.2021 13:41:40
405589
YLEn symbolien taustaa valottava ohjelma natsi-hakaristin taustoista on pielessä
Liettuan pakanallisten uskonnollisten perinteiden vaalijat ovat kirjelmöineet EU:lle hakaristin kiellosta ja varoittaneet inkvisitiosta EUssa.
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=76
http://www.counter-propaganda.w3.lt/letters/swasti/ltswasti.php
Laiškas Europos Sąjungai, prašantis ir reikalaujantis nedelsiant sustabdyti svastikos uždraudimo svarstymą ir neleisti atgimti Inkvizicijai Europos Sąjungoje
Kirje Euroopan Unionille pyytäen ja vaatien heti lopettamaan hakaristin käyttökielto olemaan luomatta uutta inkvisitiota EU:ssa
Laiško parašymo aplinkybės
Kirjeen kirjoittamisen aiheet:
2007 m. pradžioje per Europos Sąjungą nusirito banga induistų protestų prieš numa-tomą svarstyti ES svastikos uždraudimą, vėl atkreipusi visuomenės dėmesį į šį poli-tiškai opų klausimą, – atrodė, kad Europos Sąjunga buvo atsisakiusi šio ketinimo po to, kai tam įnirtingai pasipriešino keletas valstybių-narių.
Vuoden 2007 alussa vyöryi EU:n yli hindulaisten protestien aalto hankkeilla ollutta EU:n hakaristin kieltoa vastaan, joka kiinnitti yhteiskunnan huomion tähän poliittisesti vähäpätöiseen kysymykseen, vaikutti kuin Euroopan Unioni olisi lausunut julki aikomuksensa siitä, miten siellä katkerasti vastustetaan muutamaa jäsenvaltiota.
Pasirodė, kad naujo svastikos uždraudimo svarstymo iniciatorė buvo Europos Sąjungai vadovauti pradėjusios Vokietijos kanclerė Angela Merkel.
Osoittautui, että uuden hakaristinkiellon aloitteentekijä oli EU:a johtamaan ruvennuut Saksan liittoksnsleri Angela Merkel.
Priežastys, paskatinusios parašyti šį laišką
Syyt, jotka ovat saaneet kirjoittamaan tämän kirjeen:
Svastika yra pagrindinis pagrindinio Lietuvos (tradicinio) dievo – Perkūno simbolis, ir jos uždraudimas reikštų senojo Lietuvos tikėjimo (o taip pat ir latvių, keltų ir kitų istorinių indoeuropiečių tikėjimų bei religijų) kriminalizavimą ir uždraudimą.
Hakaristi on Liettuan (perinteisen) perusjumalan Perkūnasin perussymboli, ja sen kieltäminen merkitsisi Liettuan vanhan uskonnon (ja myös Latvian, kelttien ja muiden historiallisten indoeurooppalaisten uskomusten ja uskontojen) kieltämistä.
Tiek šimtmečių kentėjusi Katalikų bažnyčios persekiojimą, tradicinė Lietuvos religija vis dar labai nedrąsiai atgimsta ir turi būti visokeriopai ginama. Svastikos uždraudimas būtų skaudus smūgis lietuviškam tikėjimui.
Siten vuosisatoja Katolisen kirkon vainoja kestänyt Liettuan perinteinen usko äärimmäisen epätodennäköisesti elpyy ja sen täytyy tulla kokonaan hävitetyksi.
Dar daugiau svastikos uždraudimas būtų ne kas kita, o to paties nacizmo apraiška.
Siten pitemmän päälle hakaristin kieltäminen ei olisi muuta kuin natsimin ilmentymä.
Mane labai stebina tai, kad dauguma rėksmingųjų Europos politikų, viešai demonst-ruodami savo neapykantą nacizmui, stengiasi suvesti jį į formaliąsias ir paviršines Adolfo Hitlerio nacionalsocialistų partijos detales, tokias kaip uniforma, simbolika, sveikinimosi būdas ar antisemitizmas.
Minua ewrityisesti epäilyttää se, että enemmistö EU:n äänekkäistä poliitikoista, jotka julkisesti toitottavat vastenmielisyyttään natsismia kohtaan, typistävät ja samaistavat sen Adolf Hitlerin kansallissosiakistisen puolueen formaalisimpiin ja pintapuolisimpiin ykstyiskohtiin ja detaljeihin kuten univormuihin, symboliikkaan, tervehdyksiin ja antisemitismiin.
Tačiau visa tai nėra nusikaltimai (bent jau įprastine prasme), nacizmas buvo univer-saliai pasmerktas dėl savo nusikaltimų prieš žmoniškumą ir dėl savo etikos, kuri tuos nusikaltimus padarė ne tik įmanomais, bet ir natūraliais bei skatinamais visuomenės.
Kuitenkaan kaikin puolin tuo ei ole rikollista (vaan totuttua toimintatapaa), natsismi on yleismaailmallisesti tuomittu sen rikoksista ihmiskuntaa vastaan ja moraalista, joka ei suhtautunut noihin rikoksiin sellaisina vaan "luonnollisina" ja yhteiskuntansa hyväksyminä.
Todėl man nacizmas,kaip blogio simbolis,yra pasaulio suvokimo ir visų pirma elgesio būdas, kai grupė žmonių ne tik suvokia save pranašesniais už kitus, bet ir mano turį teisę elgtis su „žemesniaisiais“ taip, kaip jiems patinka, ir žinoma, kai jie taip ir iš tikrųjų elgiasi – juos diskriminuoja, žemina ar netgi žudo.
Labai tikiuosi, kad Hitlerio NSDAP buvo pasmerkta ne todėl, kad jos aukomis tapo būtent žydai, tauta įtakinga tiek JAV, tiek Britanijoje, ir kad todėl korektiškai vadinu naciais taip pat ir Jėzų Naviną (biblijinį kruvinąjį žydų karvedį ir tautos didvyrį) bei visus tuos sionistus, kurie žudė arabus todėl, kad šie, nebūdami išrinktosios tautos atstovais, neturi teisės gyventi žemėje, Jehovos pažadėtoje žydų tautai.
Klausimas
Kuris kryžius labiau nusipelnė būti universaliu istoriniu niekšybės, žiaurumo ir nusikaltimų simboliu?
Svastika
Krikščioniškasis kryžius
Abu vienodai to nusipelnė
Nė vienas to nenusipelnė
Todėl manau, kad dabartinė Vokietijos vadovė, norėdama persekioti svastikos, kaip neįstengiančių ginkluotai pasipriešinti mažumų religino simbolio,nešiotojus todėl, kad svastika buvo nacių simbolis, šia prasme niekuo nesiskiria nuo Hitlerio, persekiojusio žydus už tai, kad kai kurie žydų bankininkai sabotavo vokiečių armijos finansavimą Pirmojo pasaulinio karo metu.
Priešinimasis svastikos persekiojimui tokiu būdu yra ir priešinimasis Europos Sąjun-goje atgimstančiam nacizmui, šiuo metu matomai atstovaujamam ir Angelos Merkel. (Gal ir pats Hitleris, jei būtų gyvas, šia prasme didžiuotųsi Angela kaip savęs verta įpėdine Vokietijos kanclerio poste.)
Akivaizdu, kad Merkel vadovaujami Vokietijos krikščionys demokratai, siekdami uždrausti svastiką, pratęsia istorines krikščionybės, ir visų pirma, Katalikų bažnyčios, negailestingo kitų tikėjimų bei religijų persekiojimo tradicijas.
Dabar tokie žmonės jau nebedrįsta užkurti inkvizicijos laužų ar griebtis istorinių jėzu-itiškų metodų,tačiau matyt jie dar svajoja,kaip sodins „pagonis“ už grotų, niokos tūks- tantmečius simbolius ir degins šventas knygas už tai, kad svastika kažkada patiko žmogui, pralaimėjusiam pasaulinį karą.
Laiškas (vėliavėlė puslapio viršuje – nuoroda į originalų tekstą anglų kalba)
Tris šio laiško kopijas išsiunčiau registruotu paštu
Ksavjerui Solanai, Europos Sąjungos Tarybos generaliniam sekretoriui,
Chosė Manueliui Barosui, Europos Komisijos prezidentui,
ir Hansui-Gertui Pėteringui, Europos Parlamento prezidentui,
su prašymais perduoti laišką jų vadovaujamoms institucijoms.
Atviras laiškas Europos Sąjungos Tarybai, Europos Komisijai ir Europos Parlamentui
Prašymas nedelsiant sustabdyti svastikos uždraudimo svarstymą ir neleisti atgimti Inkvizicijai Europos Sąjungoje
Senoji baltų religija buvo šimtmečiais persekiojama krikščionių ir įvairių politinių valdžių. Ilgą laiką Lietuvoje baltų religinė bendruomenė negalėjo turėti formalių institucijų ar netgi nekilnojamo turto, kadangi čia visada dominavo Katalikų bažnyčia, kuri per savo ilgą istoriją garsėjo nepakantumu ir nusikaltimais prieš kitas religines bendruomenes.
Tačiau baltų tikėjimas išliko per persekiojimo šimtmečius (nors tik nedaugelis Lietu-voje formaliai ir viešai deklaruoja esą jo pasekėjai, kadangi vis dar išlieka rimta grės-mė patirti sankcijas, tokias kaip psichologinis smurtas, ypač kaimo rajonuose ir mo-kyklose). Jis išliko tiek kaip atskirų grupių religija, tiek kaip asmeninis tikėjimas. Per šimtmečius visuomenėje buvo išsaugoti ir baltų religiniai simboliai, jie taip pat išliko tautosakoje ir tautinėse rankdarbių tradicijose.
Baltų religijoje yra daug dievų,tačiau Lietuvoje daugelis tikinčiųjų atiduoda pirmenybę Perkūnui, pripažindami jį vyriausiuoju lietuvišku dievu. Pagrindinis Perkūno simbolis yra svastika, lietuviškai – ugnies kryžius (latviškai – uguns krusts) taigi svastika yra pagrindinis religinis simbolis daugelio išpažįstančiųjų senąjį Lietuvos tikėjimą.
Svastika yra pagrindinis mano (Giedriaus Šarkano) tikėjimo simbolis.
Bent jau formaliai, aš esu Europos Sąjungos pilietis. Norėčiau tikėti, kad Europos Sąjungos teisė gina ir mano pagrindines teises ir laisves.
Teisė į minties, sąžinės ir religijos laisvę yra įtvirtinta daugelyje Europos Sąjungos teisės aktų. Pavyzdžiui,Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijoje yra nedvipras- miškai pripažįstama, kad „kiekvienas turi teisę į minties, sąžinės ir religijos laisvę“.
Taigi Europos Sąjunga man garantuoja teisę laisvai išpažinti savo protėvių tikėjimą ir religiją, nesvarbu kokie bebūtų jų simboliai.
Norėčiau atkreipti jūsų dėmesį, kad nacių padarytų nusikaltimų skaičius tikrai nepra-noksta Katalikų bažnyčios istorinių nusikaltimų skaičiaus. Todėl, svarstydama svasti-kos uždraudimo klausimą, tačiau netgi nesvarstydama krikščioniškojo kryžiaus už-draudimo klausimo, Europos Sąjunga akivaizdžiai diskriminuoja visus tikėjimus ir re-ligijas, kurių simbolis yra svastika, Europos Sąjungoje dominuojančios krikščionybės atžvilgiu, nors Europos Sąjungos teisė draudžia diskriminaciją religiniu pagrindu.
Todėl
Aš, Giedrius Šarkanas, Europos Sąjungos pilietis, prašau ir reikalauju Europos Są-jungos institucijų arba 1) nedelsiant sustabdyti svarstymą uždrausti pagrindinį mano tikėjimo simbolį, svastiką, kaip ir bet kokią kitą veiklą, pažeidžiančią Europos Sąjun-gos man garantuojamas teises, arba bent jau 2) bendrai svarstyti abejų simbolių: svastikos ir krikščioniškojo kryžiaus uždraudimo klausimą.
Žmonės,išpažįstantys senąjį baltų tikėjimą, jau daugelį amžių kentėjo nuo krikščionių ir ypač Katalikų bažnyčios persekiojimo.
Todėl
Prašau sustabdyti Inkvizicijos ir jėzuitizmo tradicijų atgimimą Europos Sąjungoje, labai primenantį istorinių Katalikų bažnyčios žydų persekiojimo tradicijų atgimimą nacistinėje Vokietijoje.
Linkėjimai,
Giedrius Šarkanas
xxxxxxxxxxxx,
Vilnius, Lietuva,
xxxxxxxxxx
2007 m. vasario 1 d.
Atsakymas
Atsakymo kol kas nėra Vilnius, 2007
Risto Koivula
23.06.2021 21:10:14
Balttilaista hakaristiä puolustanut Giedrius Šarkanas on joutunut linnaan
Onko kasvissyöntikin huono asia koska Hitler?
Hakaristi on aivan kohtuuttomalla tavalla julistettu natsien ja Hitlerin perikunnan yksinoikeudeksi.
Se on kuiva fakta, että enemmistö ihmisistä liittää hakaristin välittömästi natsismiin, rasismiin ja pahuuteen. Tälle on ehkä mahdollista tehdä jotakin, mutta ihan pikku kommentoinnilla se ei tapahdu.
Kasvissyöntiinkin moni liittää kielteisiä asioita, mutta harvemmin sitä yhdistetään Hitleriin. Moni kuvittelee, että kasvissyöjä on saarnaamassa muille omia aatteitaan, vaikka hän oikeasti vain syö mitä syö eikä siitä sen kummemmin paasaa.
RK: Oot aivan oikeessa. Tässä on erittäin paha juttu, että vaikka (aluksi Baltian) sak-salaiset ovat tätä arkeologista symbolistoa, jolla ei ole alun perin heidän kanssaan mitään tekemistä,lähteneet "kaappaamaan" vasta 1915 alkaen Ober Ost varhaisnat- sivaltiossa,ja se silloinkin unohtui erittäin pieniä ja eksentrisiä erikoisharrastajapiirejä lukuun ottamatta, joista usein tuli ensimmäisiä natseja, ja asia lähti vyörymään vasta Mein Kampfista ja natsiaikana, niin tällainen vouhotus ja hölmöily jostain symbolista, johon jatkuvasti törmätään eri puolilla Eurooppaa historian ja arkeologian yhteydes-sä,ON OMIAAN NIMENOMAAN JUUTTAAMAAN SEN SIGNAALIN AIVAN VÄÄRIIN YHTEYKSIIN, ja sellaiset nähdään "todisteena kantagermaanien" tai "kanta-arjalais-ten" "läsnäolosta" vaikka Kaman laaksossa, Italiassa (veneetit eivät oleet ainakaan germaaneja) ja missä milloinkin! Sen tiedetään olleen Raamatun Graalin maljankin koristeena (YLEn mukaan) - minne se oli tullut siitä, että jotkut vallanpitäjät alkoivat samaistaa israelilaisten temppelin jumalan Zeukseen.
Hakaristien kieltoa vastaan EU:ssa protestoinut, koska se on vain natsien kaappaa-ma vanha symboli, Giedrius Šarkanas on joutunut linnaan. Mitä yllättävin taho tukee: The Times of Israel.
https://blogs.timesofisrael.com/5th-anti-holocaust-activist-imprisoned-by-lithuanian-regime/
Political scientist Šarkanas protests against the Nazi Noreika memorial plaque / FB
Political scientist and blogger Giedrius Šarkanas is already the 5th anti-Holocaust activist sentenced to prison by the Lithuanian regime. On 15 September 2020, the Vilnius City Court gave him 3 months of prison for his article “Lithuanian freedom fight: the end of another myth” where he criticizes Lithuanian Nazi criminals for murdering innocent and unarmed civilians from 1941 to 1952.
By the order of the court, the article has already been deleted, but one may still read its content in the very judgment on merits dated 25/04/2018. According to this judgment, the anti-Holocaust blogger made the following statements:
The Lithuanian Nazi military forces entered World War II on 22 June 1941 on the side of Adolf Hitler, and they were terrorists.
The Lithuanian Nazi military forces were fighting together with the German army from 1941 to 1945, and then continued their terrorist activity in underground from 1945 to 1952.
The Lithuanian Nazi military forces murdered thousands of innocent and unarmed civilians, and we should rather commemorate their victims instead of glorifying the Nazi criminals.
According to the judgment on merits, the article had a “negative emotional attitude towards” the Nazi terrorists.
Sep 20, 2020, 9:13 PM
Please note that the posts on The Blogs are contributed by third parties. The opinions, facts and any media content in them are presented solely by the authors, and neither The Times of Israel nor its partners assume any responsibility for them. Please contact us in case of abuse. In case of abuse,
Report this post.
Political scientist Šarkanas protests against the Nazi Noreika memorial plaque / FB
Political scientist and blogger Giedrius Šarkanas is already the 5th anti-Holocaust activist sentenced to prison by the Lithuanian regime. On 15 September 2020, the Vilnius City Court gave him 3 months of prison for his article “Lithuanian freedom fight: the end of another myth” where he criticizes Lithuanian Nazi criminals for murdering innocent and unarmed civilians from 1941 to 1952.
By the order of the court, the article has already been deleted, but one may still read its content in the very judgment on merits dated 25/04/2018. According to this judgment, the anti-Holocaust blogger made the following statements:
The Lithuanian Nazi military forces entered World War II on 22 June 1941 on the side of Adolf Hitler, and they were terrorists.
The Lithuanian Nazi military forces were fighting together with the German army from 1941 to 1945, and then continued their terrorist activity in underground from 1945 to 1952.
The Lithuanian Nazi military forces murdered thousands of innocent and unarmed civilians, and we should rather commemorate their victims instead of glorifying the Nazi criminals.
According to the judgment on merits, the article had a “negative emotional attitude towards” the Nazi terrorists.
The court concludes that the blogger failed to underline that not all members of the Lithuanian Nazi military forces were terrorists,and therefore the blogger is sentenced to 3 months of prison.
There is no surprise that the Lithuanian judicial system follows the general neo-Nazi line of the contemporary Lithuanian regime.
Neo-Nazi judge Egidijus Kūris sitting at the European Court of Human Rights de-scribes the Lithuanian Nazi military forces active from 1941 to 1952 as “the body and the spirit of the Lithuanian ethnic nation.” How could a lower judge deviate from this ideological line?
List of imprisoned and murdered anti-Holocaust activists
Let’s keep in mind the full list of anti-Holocaust activists who got a prison sentence from the Lithuanian regime:
Viačeslav Titov criticized a monument of Nazi Adolfas Ramanauskas (Hawk) and got an option: payment of a fine of €10000,or imprisonment. He chose to pay the money.
Human rights lawyer Prof. Dr. Stanislovas Tomas smashed the memorial plaque of Nazi Jonas Noreika with a sledgehammer, and was sentenced to 3 months of prison. Left the country before the arrest.
Journalist Giedrius Grabauskas wrote many articles criticizing Holocaust.The Lithua- nian court ordered his coercive psychiatric examination.Technically,a mental hospital is not a prison, but I count it as a prison.
Spanish lawyer Miquel Puertas made many anti-Holocaust posts on Facebook. He was initially imprisoned for 1 month.However,due to pressure from Israeli journalists, he was released on the 9th day of detention. It is prohibited for him to return to Lithuania for the rest of his life.
Political scientist Giedrius Šarkanas is imprisoned for 3 months for his article “Lithuanian freedom fight: the end of another myth”.
Unfortunately, there is also a list of murdered anti-Holocaust activists of Lithuania:
Žilvinas Šumskis,
Julius Vedeckis,
Igoris Krinickis,
Skaista Rakauskienė.
Those people were murdered by Neo-Nazi gangs ideologically supported by the Lithuanian regime, and allegedly by the State Security Department (former KGB).
List of Lithuanian Nazi heroes.
Let’s take a look at the list of leaders of the Lithuanian Nazi military forces from 1941 to 1952, at “the body and the spirit of the Lithuanian ethnic nation” as neo-Nazi judge Egidijus Kūris glorifies them:
Captain Jonas Noreika (aka General Storm) is responsible for murdering about 14,500 Jews from 22/06/1941 to 17/03/1943. He signed the orders to establish the Zagare Ghetto in Northern Lithuania, and to imprison all Jews and Half-Jews there. He signed the orders to nationalize Jewish property, the orders organizing slavery labor of Jews, lending them to different businessmen before killing them. He wrote a letter to the Lithuanian Minister of Interior (General Counsellor) asking to provide him 1,181,660 rubles in order to establish the Skaistgiris death camp. The Noreika’s death camp project included 40 ovens to burn people.
Adolfas Ramanauskas (aka Hawk) was the military commander of the Nazi Druski-ninkai company from 22 June to August 1941. The Association of Lithuanian Jews in Israel defines him as “one of the most brutal Jew murderers” in South Lithuania. Contemporary Lithuania awarded him the title of its President of the Republic after death.
Kazys Škirpa was a Prime Minister of the Lithuanian Nazi Government in 1941. He is famous for addressing Adolf Hitler with a proposal to expand the World War II to the Eastern Europe. Škirpa was the key advocate of Holocaust in Lithuania.
Vytautas Landsbergis-Žemkalnis was a Minister of Communal Economy at the Lithu- anian Nazi Government in 1941. This Ministry was responsible for administration of ghettos.
Juozas Krikštaponis was a military commander in the 12thLithuanian National Socialist Battalion that murdered about 46,000 Jews during Holocaust.
Antanas Impulevičius was the head of the 12thLithuanian National Socialist Battalion that murdered about 46,000 Jews during Holocaust.
Povilas Plechavicus was the chief commander of the Lithuanian Nazi military forces in 1944. It is true that, in May 1944, Plechavicius decided to run away, but this was not related to change of his Nazi vision of the World. His pants were wet due to the approaching Soviet Army. Lithuanian Nazis were used to murder unarmed civilians, and the very idea of facing the regular Soviet Army forced them run away.
Antanas Baltušis was the head of security at the Majdanek death camp.
Jonas Misiūnas joined the Nazi military forces in June 1941, participated in the Vil-nius and Trakai massacres of Jews. He chose a nickname “Green Satan”, because he was proud of murdering unarmed civilians.
Vytautas Gavėnas [Vitalius, RK] was a member of the chief-commandment of the Lithuanian Acti-vists Front in 1941. In order to underline his desire of blood, he chose a nickname “Vampire”.
Viktoras Vitkauskas-Saidokas is famous for cutting off the head of rabbi Zalmanas Osovskis on 26 June 1941 in Vilijampole.
Juozas Vitkus-Kazimieraitis was working at the Majdanek death camp.
Antanas Starkus–Montė joined the Nazi military forces in June 1941 and participated in the Šiauliai massacre of Jews.
Slučka-Šarūnas joined the Nazi military forces in June 1941 and participated in the Utena massacre of Jews.
Sergijus Staniškis-Litas was a soldier of the Lithuanian National Socialist Battalion during the massacre of 5,000 Jews in the 7th Kaunas Fort and of 2,555 Jews at the 4th Kaunas Fort. He even became a head of finance of the Lithuanian National Socialist Battalion.
Juozas Barzda-Klevas was the commander of the 3rd unite of the Lithuanian Natio-nal Socialist Battalion during the massacres of thousands of Jews at the 7th, 6th and 9th Kaunas Forts.
Justinas Lelešius-Grafas participated in the massacres of Jews in the 9th Kaunas Fort.
These are the heroes of the contemporary Lithuania admired and glorified by Presi-dent Gitanas Nauseda and Prime Minister Saulius Skvernelis. All those “heroes” were decorated with the Knight’s Cross, promoted to the ranks of “colonel”, “general” or “President of the Republic” after death within the last 30 years. They are “the body and the spirit of the Lithuanian ethnic nation” according to the European judge Egidijus Kūris. There are streets and schools named in their honor.
About the Author
Lawyer ranking # 4 in the World according to the number of non-serial & non-perso-nal cases won before the United Nations Human Rights Committee and other UN judicial bodies during the last 7 years,professor of law at the Russian New University (Moscow), Eurasian Academy of Law (Almaty), Narxoz University (Almaty). PhD in law of the University of Paris I Sorbonne. Lawyer no. 116 at the Russian Foreign Lawyers Registry.
Professori Stanislovas Tomas.
405596
Risto Koivula
23.06.2021 23:21:54
405599
Balttilaista hakaristiä puolustanut Giedrius Šarkanas on joutunut linnaan
Lainaus: riiviö, 23.06.2021 21:28:28, 405597
Lainaus: Risto Koivula, 23.06.2021 21:10:14, 405596
Sen tiedetään olleen Raamatun Graalin maljankin koristeena,minne se oli tullut siitä, että jotkut vallanpitäjät alkoivat samaistaa israelilaisten temppelin jumalan Zeukseen
Tarinaa graalin maljasta ei ole Raamatussa, vaikka Josef Arimatialainen siellä main-itaankin.Graalin maljan myytti on sepitetty joskus noin 1000-1100-luvulla, pohjautuen vanhempiin astiamyytteihin eri tahoilta.
Vaikuttaa epäuskottavalta, että paljon varhaisemmat roomalaisten vallanpitäjien samastamiset olisivat vaikuttaneet tarinan sisältöön tai sen kuvitukseen sitä tai tätä.
Itse kyseinen kukkamaljakko on täysin fiktiivinen esine, joten sen todellisesta ulkonäöstä ei voi olla tietoa.
RK: Näin varmasti on. Mää vaan kopsaisin tuon YLEltä:
" Sarjan ensimmäisessä jaksossa selvitetään hakaristin historiallista matkaa Graalin maljasta natsien käyttämäksi, länsimaisen pahan symboliksi. "
Yhden teorian mukaan nää kuppijutut palautuu sarmaatteihin ja alaaneihin, joita palveli Rooman armeijassa ja joita sitten asutettiin Britannian Cornwalliin. Se että se myyttinen hahmo on siinä satua ei estä kulttuurista yhteyttä yhtään enempää kuin että Perkunas on myyttinen hahmo.
https://aelarsen.wordpress.com/2015/08/03/king-arthur-the-sarmatian-theory/
" ... The Cup of the Narts appears at feasts and grants each person what they most like to eat. It can only be touched by a warrior without a flaw. The Holy Grail does this when it appears at Camelot. It is finally attained by the pure Sir Galahad.
A magical woman dressed in white and associated with water appears both in the Nart Sagas and in Arthurian legend (where she is called the Lady of the Lake).
The Sarmatians are closely related to the Alans. Various names containing ‘alan’ oc-cur in various Arthurian stories, including Alain le Gros, Elaine, and most importantly Lancelot, which according to Littleton and Malcor could be a corruption of Alanas a Lot (“Alan of Lot River’).
The Sarmatians were noted cavalry warriors, and so too were Arthur’s knights. "
Kupista voitiin ottaa vaikka erittäin tuiskeeta 20%;sta hunajaolutta, jonka alaanit oli kopsineet suomalaisilta.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2016/02/olut-on-ollut-ja-on-edelleen-suomea-muissakin-kielissa
Risto Koivula
24.06.2021 03:26:49
405601
YLEn symbolien taustaa valottava ohjelma natsi-hakaristin taustoista on pielessä
YLEn symbolien taustaa valottava ohjelma natsi-hakaristin taustoista on pielessä
Pistetään kokonaan suomeksi, sen verran hyvä...
Liettuan pakanallisten uskonnollisten perinteiden vaalijat ovat kirjelmöineet EU:lle hakaristin kiellosta ja varoittaneet inkvisitiosta EUssa.
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=76
http://www.counter-propaganda.w3.lt/letters/swasti/ltswasti.php
Laiškas Europos Sąjungai, prašantis ir reikalaujantis nedelsiant sustabdyti svastikos uždraudimo svarstymą ir neleisti atgimti Inkvizicijai Europos Sąjungoje
Kirje Euroopan Unionille pyytäen ja vaatien heti lopettamaan hakaristin käyttökielto olemaan luomatta uutta inkvisitiota EU:ssa.
Kirjeen kirjoittamisen aiheet:
Vuoden 2007 alussa vyöryi EU:n yli hindulaisten protestien aalto hankkeilla ollutta EU:n hakaristin kieltoa vastaan, joka kiinnitti yhteiskunnan huomion tähän poliittisesti vähäpätöiseen kysymykseen, vaikutti kuin Euroopan Unioni olisi lausunut julki aikomuksensa siitä, miten siellä katkerasti vastustetaan muutamaa jäsenvaltiota.
Osoittautui, että uuden hakaristinkiellon aloitteentekijä oli EU:a johtamaan ruvennuut Saksan liittoksnsleri Angela Merkel.
Syyt, jotka ovat saaneet kirjoittamaan tämän kirjeen:
Hakaristi on Liettuan (perinteisen) perusjumalan Perkūnasin perussymboli, ja sen kieltäminen merkitsisi Liettuan vanhan uskonnon (ja myös Latvian, kelttien ja muiden historiallisten indoeurooppalaisten uskomusten ja uskontojen) kieltämistä.
Siten vuosisatoja Katolisen kirkon vainoja kestänyt Liettuan perinteinen usko äärimmäisen epätodennäköisesti elpyy ja sen täytyy tulla kokonaan hävitetyksi.
Siten pitemmän päälle hakaristin kieltäminen ei olisi muuta kuin natsimin ilmentymä.
Minua erityisesti epäilyttää se, että enemmistö EU:n äänekkäistä poliitikoista, jotka julkisesti toitottavat vastenmielisyyttään natsismia kohtaan, typistävät ja samaistavat sen Adolf Hitlerin kansallissosiakistisen puolueen formaalisimpiin ja pintapuolisimpiin ykstyiskohtiin ja detaljeihin kuten univormuihin, symboliikkaan, tervehdyksiin ja antisemitismiin.
Kuitenkaan kaikin puolin tuo ei ole rikollista (vaan totuttua toimintatapaa), natsismi on yleismaailmallisesti tuomittu sen rikoksista ihmiskuntaa vastaan ja moraalista, joka ei suhtautunut noihin rikoksiin sellaisina vaan "luonnollisina" ja yhteiskuntansa hyväksyminä.
Kovasti toivon, että Hitlerin NSDAP ei tuomittu nimenomaan siksi, että sen uhreiksi joutui erityisesti juutalaisia, USAssa ja Britanniassa vaikutusvaltaista kansaa, ja että siksi nimitän oikein natseja myös Jesus Novenaksi (raamatulliseksi veriseksi juuta-laiseksi sotapäälliköksi ja kansan suurmieheksi) ja kaikkia noita sionisteja, jotka ovat tappaneet arabeja, että näillä, kun eivät ole Jhovan Valitun Kansan edustajia, ei ole oiketta asua maassa, jonka Jehova on pyhittänyt juutalaiselle kansalle.
Siksi ajattelen, että Saksan nykyinen johtajatar halutessaan vainota hakaristiä aseel-lisesti puolustuskyvyttömien vähemmistöjen uskonnollisena symbolina pitäviä siksi, että se oli natsien symboli, ei eroa tässä suhteessa millään tavalla Hitleristä, joka vainosi juutalaisia siksi, että jotkut juutalaiset pankkiirit sabotoivat Saksan armeijan rahoitusta ensimmäisen maailmansodan vuosina.
Vastarinta hakaristien vainoamiselle tällä tavoin on myös vastarintaa Euroopan Uni-onissa uudelleensyntyvälle natsismille, jota näina vuosina on silminnähden edusta-nut myös Angela Merkel. (Ehkä myös Hitler itse,jos olisi elossa, olisi ylpeä Angelasta itsensä vertaisena Saksan kanslerin osassa.)
On ilmeistä, että johtaessaan Saksan Kristillis-demokraattista puoluetta ja vaaties-saan hakaristin kieltämistä Merkel jatkaa historiallisen kristinuskon ja erityisesti Kato-lisen kirkon armotonta muiden uskomusten ja uskontojen vainoamisen perinnettä.
Nykyään tuollaiset ihmiset eivät enää uskalla sytyttää inkvisition rovioita tai ottaa käyttöön jesuiittojen historiallisia metodeita, mutta kuitenkin he näyttävät haaveile-van, miten istuttaa pakanat kalterien taakse, hävitää tuhatvuotiset symbolit ja polttaa pyhät kirjat siitä syystä, että hakaristi joskus jossain miellytti joitakuita ihmisiä, jotka hävisivät maailmansodan.
Kirje (linkki alkuperäiseen englanninkieliseen versioon
http://www.counter-propaganda.w3.lt/letters/swasti/ltswasti.php )
Kolme tämän kirjeen versiota lähetän rekidteröitynä postina
Xavier Solanalle, eurooppaneuvoston pääsihteerille
Jose Manuel Barrosolle, Euroopan komission presidentille, ja
Hans-Gert Pötteringille, Euroopan parlamentin presidentille pyytäen saattaa kirje johtamiensa organisaatioioden tiedoksi.
Avoin kirje Euroopan Unionin neuvostolle, Eurokomissaareille ja Europarlamentille.
Pyyntö heti pysäyttää hakaristin kiellon käsittely ja olla sallimatta luoda uudelleen Inkvisitiota Euroopan Unionissa.
Vanha balttiuskonto vuosisatoja kristillisten erilaisten poliitisten valtoja vainoama. Pitkään aikaan Liettuassa balttiuskonnollinen yhteisö ei voinut pitää yllä formaaleja instituutioita eikä myöskää omistaa kiiteää omaisuutta, koska sellaista aina dominoi Katolinen kirkko. joka kautta pitkän historiansa on ollut kuuluisa huonosta sietokyvystä ja rikkomuksista muita uskonnollisia yhteisöjä kohtaan.
Kuitenkin balttiuskonto säilyi halki vainojen vuosisatojen (tosin vain pieni vähemmis-tö Liettuassa muodollisesti ja julkisesti ilmoitti olevansa sen seuraajia, koska aina vaan jää vakava uhka kärsiä ranagaistuksia, sellaisia kuin psykologinen valta erityi-sesti piha-alueilla ja kolulussa). Se jäi ikään kuin erilliseksi uskontokunnaksi, kuin henkilökohtaiseksi uskoksi. Läpi vuosisatojen yhteikunnassa tulivat sälytetyiksi myös balttien uskonnolliset symbolit, ne myös pysyivät kansantarinoissa ja käsityöperinteessä.
Balttiuskonnoissa on paljon jumalia, kuityekin Lettuassa enemmistö uskovia asttaa ensisijalle Perkunasin, johtavan liettualaisen jumalan. Perkunasin perussymboli on hakaristi, liettualaisittain tulen risti (ugnies kryžius), latviaksi (uguns krusts), siten hakaristi on vanhaa liettulaista uskoa tunnustavien enemmitön uskonnollinen perussymboli.
Hakaristi on minun (Giedrius Šarkanasin) uskonnollinen perussymbolini.
Ainakin jo muodolliseti olen Euroopan Unionin kansalaiainen. Haluaisin uskoa, että Euroopan unionin oikeus puolustaa myös minun perusoikeuksiani ja vapauksiani.
Oikeus mielen, omatunnon ja uskonnon vapauteen on vahvistettu joukossa Euroopan Unionin oikeustoimia.
Esimerkiksi Euroopan Unionin perusoikeuksien asiakirjoissa on yksikäsitteisesti tunnustettu, etää "jokaisella on oikeus mielen, omantunnon ja uskonnon vapauteen.
Niin ikään Euroopan Unioni takaa minulle oikeuden vapaasti tunnustaa esi-isieni uskoa ja uskontoa siitä riippumatta millisia sen symbolit voisivat olla.
Haluaisin kiinnittää huomionne siihen, että natsien tekemien rikosten määrä ei "ylikypsytä" Katolisen kirkon historiallisten rikosten määrää.
Siksi käsiteltäessä hakaristin kiellon kysymystä kuitenkaan ei käsitellä kristillisen ristin kieltämisen kysymystä, Euroopan Unioni silminnähden syrjii kaikkia uskoja ja uskontoja, joiden symboli on hakaristi, suhteessa Euroopan Unionissa vallitsevaan kristiuskoon, sillä Euroopan Unionin oikeus takaa syrjimisen uskonnolliselta pohjalta.
Siksi Minä, Giedrus Šarkanas, Euroopan Unionin kansalainen, pyydän ja vaadin Euroopan Unionin instituutioita joko
1) viivyttelemättä pysäyttämään toiminta uskoni symbolin hakaristin kieltämiseksi, kuten myös muukin Euroopan Unionin minulle takaamia oikeuksia vahingoittava toiminta, tai ainakin jo
2) käsittelemään yhdessä molempien symbolien hakaristin ja kirkollisen ristin kieltämisen kysymys.
Vanhaa balttiuskontoa tunnustavat ihmiset ovat jo monia vuosisatoja kärsineet kristittyjen ja erityisesti katolisen kirkon harjoittamasta vainosta.
Siksi
Pyydän pysäyttämään Inkvisition ja jesuitismin periteiden elvyttämisen Euroopan Unionissa, suuresti Katolisen kirkon historiallisia juutalaisvainoja muistuttavan periteen elvyttämisen natsistisessa Taksassa.
Toivotuksin
Giedrius Šarkanas
Vilnius, Lietuva,
2007 m. vasario 1 d.
1. 6. 2007
Vilnius, 2007
as.vuodatus.net/lue/2016/02/olut-on-ollut-ja-on-edelleen-suomea-muissakin-kielissa
Risto Koivula
24.06.2021 03:26:49
405601
... Giedrius Šarkanas on joutunut linnaan. Iski EU:n ja WEF:n uushitleristisen historianväärennysongelman ytimeen jo 10 vuotta sitten...
...
perjantai, 11. syyskuu 2020
HEWOWWITTUA SUOMESSA ON IKINÄ OLLUT MITÄÄN "MUINAISPERSERMAANEJA"!!!!
"Akateemikko" Valter Lang.
Suomalaisten esi-isät olivat maahanmuuttajia seilatessaan Suomenlahden yli – perillä odottivat muinaisgermaaniset asukkaat
STT–Eeva Nikkilä-Kiipula10.9.2020 12.04
Virolaisprofessori yhdistää eri tieteenaloja valottaessaan itämerensuomalaisten historiaa.
Suomalaisten ja muiden itämerensuomalaisten kansojen siirtyminen Itämeren ran-noille ei tapahtunut yhdessä rysäyksessä, vaan kyse oli jatkuvasta prosessista. Näin sanoo arkeologian professori Valter Lang Tarton yliopistosta.
Hän myös huomauttaa,että muuttomatkoille lähdettiin eri alueilta.Tätä todistavat erot arkeologisessa aineistossa. Suomensukuisten alkukoti sijoittuu Volgan ja Oka-joen tienoille, joka oli länsiuralilaisten heimojen kotialue. Myöhemmin heimot jakaantuivat kantasuomalaisiin, kantasaamelaisiin ja mordvalaisiin.
– Kantasaamelaisten esi-isät aloittivat siirtymisen Suomeen päin muita aikaisemmin eli noin 1700–1300-luvuilla ennen ajanlaskun alkua. Kantasuomalaisten esi-isät puolestaan lähtivät liikkeelle hieman myöhemmin, ja noin 1200–1000-luvuilla ennen ajanlaskun alkua he olivat ehtineet jo Itämeren seuduille, Lang sanoo.
Kantasuomalaisten reitti eteni Volgalta Dneprin yläjuoksulle, ja sieltä on edetty Väi-näjoen yläjuoksulle ja lopulta Itämeren rannoille. Osa tulijoista siirtyi Latviasta Viroon ja osa Virosta Suomeen.
Itämerensuomalaisten muodostumisesta ja varhaishistoriasta kertova Valter Langin kirja Homo Fennicus (SKS) on juuri julkaistu suomeksi. Teos ilmestyi Virossa 2018 ja herätti tuolloin suurta huomiota.
Hiidenkiukaat muistuttavat Suomessa esigermaanista kieltä puhuneista siirtolaisista
Saavuttuaan Itämeren rannalle kantasuomalaiset omaksuivat kieleen lainoja germa-aneilta, jotka olivat asettuneet alueelle jo aiemmin. Germaaneilta kantasuomalaiset oppivat merenkulun ja muun muassa siihen liittyvää sanastoa. Nykysuomessa esi-germaaninen alkuperä näkyy muun muassa sanoissa meri, laiva, airo, merta, nuotta ja hylje.
RK: Joukossa ei ole ainoatakaan germaanlainaa, kaikkein viimeksi kantagermaani-sellaista,jollaisia suomessa ei ole lainkaan. Sen sijaan suomessa on kyllä lainoja kantaindoeuroopasta ja kantabaltista. Sana meri on megaliittikulttuureihin liittyvän kellomaljakuttuurin eli trattbägareiden perua, mm. megaliittikansojen merenjumalattaren Marin nimessä esiintyvä.
Laiva, airo ja nuotta, jalkimmäinen saamea, ovat vasarakirvesbalttisanoja, nuotta tulee sanasta *nati verkko, nuotta, josta tulee myos Näsijärvi.
Merta on vanha omaperäinen sana. Mielenkiintoisin on hylje. Se on ilmeinen tun-guusilaina ja samaa juurta kuin sukeltaa ja hylky, joka tulee hylkeista eikä toisin päin. Se osoittaa etta kantauralilaiset ovat elVneet Jäämeren rannoilla.
https://courses.helsinki.fi/sites/default/files/course-material/4676639/SSA_A-K.pdf
hylje 1 (: hylkeen, Ljungo 1609; yl. et. rannikkoseuduilla) ’Seehund’, rinn. hylki (:hyljen)et. yhd:issa hylkipaatti ’hylkeenpyyntivene’, hylkipyytö, -rasva, -rauta, -vene, -verkko jne. ~ ink hüle | ka hyleh |va ülle (mon.ültšed) \
| vi hüljes (g. hülge), murt. myös (h)ülge, ülles, ülges, E ülgäjä | li ilgaz, ülgaz ’hylje’ (li > latv julga id.).
Todennäk. johd. v:stä hylätä ja sellaisena euf., sama sana kuin hylje (Lönnr 1874; harv.PSavo)’jäte, roska, hylkytavara’.
Aiemmin hylje sanaan (tosin alkuaankin epäillen) liitetyistä sanoista vogP šükel-uj ’eräs hyljelaji’ (uj ’eläin’) < ostjP šakelt, šäkel id. ja ostj sanakin lienee lainaa, ehkä tunguusin taholta.
Ims sanalle on esitetty myös germ lainaetymologiaa (vksm šülkeš < germ *selxa-s, vrt. ags seolk, engl seal, mys selah, uys seel, Seelhund, mn selr, nr säl ’hylje’). Ga- nander 1786 NFL 1 213 (sm ~ vi), Ahlqvist 1856 WotGr 158 (+ va), Anderson 1879 Studien 84 (+ li), Thomsen 1890 BFB 255 (li > latv), Paasonen 1923 Urheimat 11 – 12 (? + vog ostj), Nirvi 1944 Sanankieltoja 174–80 (+ ink; ♦hylätä), SKES 1955 93 (ims ~ ostj? vog),FUV 1955 82,Schindler 1966 Sprache 65–66 (ims>germ), DEWOS 1968 263 (vog < ostj; ims ♦hylätä), Futaky 1975 TungLw 74 (vog < ostj < tung), Koivulehto Vir 1982 271 (ims < vkgerm).
Oikeat germaanit eivat tunnista sanaa germaaniseksi vaan suomalaiseksi.
https://www.etymonline.com/search?q=seal
seal (n.2)
fish-eating mammal with flippers, Old English seolh "seal," from Proto-Germanic *selkhaz (compare Old Norse selr, Swedish sjöl, Danish sæl, Middle Low German sel, Middle Dutch seel, Old High German selah),
of unknown origin, perhaps a borrowing from Finnic.
KU: Suomessa fyysisiä muistoja näistä esigermaanista kieltä puhuneista siirtolaisista ovat hiidenkiukaat, joita löytyy myös Ruotsin puolelta. Virosta löytyy myös samantyyppisiä kiviarkkukalmistoja.
– Arkeologisen ja kielitieteellisen aineiston perusteella voi väittää, että Suomessa hiidenkiukaiden ja Virossa kiviarkkukalmistojen väestö on ollut muinaisgermaanista.
Kantasuomalaisten ja muinaisgermaanien sekoittuminen tapahtui Langin mukaan parin kolmen vuosisadan kuluessa.
Itämerensuomalaiset kielet kehittyivät myöhäiskantasuomesta
Itämeren rannoilla kantasuomen kieli kehittyi eteenpäin.Langin mukaan kielihistorioitsijat puhuvat kolmesta kielen asteesta: varhaiskantasuomesta, keskikantasuomesta ja myöhäiskantasuomesta.
Lang uskoo, että Pohjois-Latviassa, Virossa, Suomen rannikolla ja Keski-Ruotsin itäosassa myös kantasuomen murteet muovautuivat.
Myöhäiskantasuomeksi kutsutusta kielestä kehittyivät itämerensuomalaiset kielet, muun muassa viro,suomi, eteläviro, liivi ja karjala. Tämä kehitys tapahtui Langin mu- kaan eteläviroa lukuun ottamatta ensimmäisellä vuosituhannella ajanlaskun jälkeen.
Eri itämerensuomalaisista kielistä voidaan puhua vasta viikinkikaudella ja sen jäl-keen. Ainoa poikkeus tästä on siis eteläviro, joka erosi muista jo aikaisemmin, ehkä jo ajanlaskumme alussa, Lang sanoo.
HM:"Teoria" on NATSI"TIEDETTÄ", Alfred Rosenbergin Ja Adolf Hitlerin "kanta-arja-laisteoriaa", joka usein esitetään perättömän valeteorian prototyyppinä. Virolaiselta Rosenbergilta putosi Nürnbergissä pää siitä "teoriasta" ja natsipuolueen johtamises-ta Hitlerin olessa linnassa, aiheellisesti. "Teoria" oli luotu jo Ober Ost -protonatsivalti-ossa 1915-1918 kuten useimmat muutkin natsimetkut. Sen tarkoitus oli hävittää Bal-tian ei-saksalaiset asukkaat virolaiset mukaan lukien, jotka esitettiin "väärärotuisina itäisinä maahantunkeutujina". Myös useimmat tulevat natsijohtajat olivat siellä jo val-lassa Paul von Hindenburgista ja valtakunnan luojasta Erich Ludendorffista Rosen-bergiin, Heinrich Himmleriin, Erwin von Scheubner-Ritteriin (jonka poliisi ampui Oluttupakapinassa, luoti lienee ollut tarkoitettu vieressä seisoneelle Hitlerille) jne.
Ilmeisesti tuolloin parikymppisen Himmlerin johdolla aloitettiin massiivinen arkeolo-gian ja kielitieteen väärennys, jossa kaikki sellainen, mitä suinkin voitiin väittää "kan-tagermaaniseksi", myös esitettiin selliaisena mukaan lukien esimerkiksi veneettien ja vasarakirveskansan perintö, jotka erosivat perusbalttilaisesta.
Sieltä tulivat myös hakaristit ja "mustat auringot", joiden alla natsijohtajat tekivät taikojaan - ei mitään tekemistä alun perin germaanien eikä saksalaisten kanssa.
30-luvulla teoriaan tarttui ilmeisestikin jossakin määrin epähuomiossa ruotsalainen Uppsalan yliopiston Fennougristiikan professori Björn Collinder, Kalevalan ruotsin-taja, joka teki aivan oikean huomion, että suomessa oli joukko germaanisilta vaikut-tavia sanoja, jotka eivät olleet eivätkä olleet koskaan olleet ruotsia tai norjaa. Sen jälkeen kun germaanit, jotka eivät oleet kantagermaaneja, tulivat Itämeren alueelle pari vuosisataa ennen ajan-laskun alkua, heillä oli ollut tuhat vuotta aikaa seilailla Suomenkin rannoilla ennen ruotsalaisten tuloa tänne.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2020/06/haistapaskantiekoneen-saayia-jauhaa-tai-ainaki-yrittaa
Muinasgermaanisten kielien professori Torsten (Tor) Evert Karsten (1870 - 1942) veti tässä yhteydessä esiin "Suomen arkkimuinaiset kantakermaanit".
Erityinen vääntö käytiin sanasta "kuningas",jonka tuo tähän yhteyteen vuonna 1970 saksan vahvojen verbien tutkija, Saksan etymologisen sanakirjan toimittaja Elmar Seebold tarkoituksenaan saksan sanan KÖNIG kantagrmaanisuuden luotettavuu-den pönkittäminen väittäen, että "suomen sana kuningas on siitä erityisen vanha, kantagermaaninen muoto" (eikä se siten olisi esimerkiksi baltti- tai mikä vieläkin "pahempaa" slaavilaina).
Tässä on aiheesta oikeata tiedettä, Ritterin kirja on kokonaisuudessaan saksakai, kommentit ja linkit muilla kielillä:
tiistai, 22. joulukuu 2015
Suomalaisten ja germaanisten kielten varhaisimmista lainakosketuksista, ajanlaskun alun aikaan Saksan johtava fennouristi, ihka oikea germaani siis! tyrmäsi Jorma Koivulehdon pan-germanistisen kielitieteen hölynpölyksi jo 1993!
Vuonna 2011 edesmennyt Saksan johtava fennougristi Ralf-Peter Ritter piti HY:n "suomen kielen arkkimuinaisia germaanilainoja pronssikaudelta", ajalta ylipäätään ennen ajanlaskun alkua, väärin metodein pseudotutkittuna huijauksena. Kustantajan tulkinta kirjan takakannesta:
Risto Koivula
30.06.2021 23:24:48
405741
YLEn symbolien taustaa valottava ohjelma natsi-hakaristin taustoista on pielessä
Myöhemmin sarjassa tulee osa KÄÄRMESYMBOLISTA, joka myös oli rantaseutujen balttien ja suomalaisten pyhän tarhakäärmeen, žalktis = on suojelu: aluksi se miellet-tiin suojeltavaksi mutta myöhemmin "suojelijaksi", "haltiaksi", joka "toi tullessaan" ja "vei mennessään" viljelyonnen, ja jota siten kaikin keinoin pyrittiin suosimaan.
Toinen käämetyyppi oli *kirmis = lyömä, lyötävä, tapettava, kelpasi myös oikein hyvin syötäväksi ja sitä sai parhaiten keväällä pahimpaan lihapula-aikaan, samaa juurta kuin *kirvis = kirves = sellainen jolla lyödään, tapetaan. Tuo toinen käärme oli tietysti kyy. Kyiden kevätmenoista tulee myös kirmaaminen.
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2013/12/haltu-elintarvikkeiden-jaakuoppa-saltu-kapas-lit
sunnuntai, 8. joulukuu 2013
"Haltu" = "elintarvikkeiden jääkuoppa " "šaltų kapas" (lit.) "
Kuurilaisten ehkä tunnetuin symboli esimerkiksi koruissa on käärmetähti - tarhakäärmeet, jotka muodostavat hakaristin. Se on myös nykyisen muinaisbalttilaisperäisen Romuva-uskonnon symboli.
https://en.wikipedia.org/wiki/Romuva_(religion)
Ahaa, käärmesymboli onmkin kampakeraamista perua. Sen on silloin ollut varmaan Mato...
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008090315.html
Suomessa tehtiin 4 400 vuotta vanha löytö, jota arkeologi kuvaa epätodelliseksi:
”Kyllä siinä kylmät väreet meni, kun tajusi mikä se on”
”Nämä ovat arkeologian hienoimpia hetkiä”, sanoo arkeologisia kaivauksia johtava tutkijatohtori Satu Koivisto.
Humppilasta kaivettiin esiin hieno käärmeveistos. Kuva: Satu Koivisto
Akseli Vanhala
29.6. 21:09
Suomesta löytyi 4 400 vanha puinen veistos,johon on veistetty käärmeen pää. Löytö tehtiin viime kesänä Humppilan Järvensuolla, jossa on ollut kivikautista asutusta. Löytö julkaistiin 29. kesäkuuta Antiquity-tiedejulkaisussa.
Veistos löytyi reilun puolen metrin syvyydestä. Se on noin puolen metrin mittainen.
– Käärme näyttää siltä, kuin se olisi luikertelemassa tai uimassa pakoon yllätettynä, kertoo Turun yliopiston arkeologian tutkijatohtori Satu Koivisto, joka johtaa arkeologisia kaivauksia Järvensuolla.
Epäselvää on, jätettiinkö veistos tahallaan paikalle, kadottiko joku sen vai hylättiinkö veistos tarpeettomana.
Koivisto kuvailee löytöä epätodelliseksi, koska aiemmin kaivauksissa oli löytynyt vain puun pätkiä ja risuja. Veistoksen haarukkamainen pää yllätti tutkimusryhmän.
– Kyllä siinä kylmät väreet meni, kun tajusi mikä se on ja miten taidokkaasti se on veistetty.
Koivisto kertoo miettineensä muun muassa sitä, kuka veistosta on edellisen kerran pitänyt kädessä.
– Nämä ovat arkeologian hienoimpia hetkiä.
Koivisto kuvailee löytöä ainutlaatuiseksi. Muutamia vastaavanlaisia puisia veistoksia on löytynyt lähialueilta Venäjältä ja Baltian maista.
– Ne ovat melko karrikatyyreja ja huolettomammin veistettyjä.
Hän on varovainen löydön tulkitsemisessa, koska vielä ei täysin ymmärretä sitäkään, mihin aluetta on käytetty. Tutkijat kuitenkin olettavat löydön liittyvän uskontoon tai rituaaleihin. Myös muutamat muut alueelta tehdyt löydöt viittaavat rituaaliseen toimintaan.
Saamelaisessa kulttuurissa käärmeillä oli symbolisia merkityksiä. Uskottiin myös, että samaanit pystyvät muuttumaan käärmeiksi.
Koivisto kuitenkin huomauttaa, että samanismia tunnetaan vasta historialliselta ajalta eli tuhansia vuosia myöhemmin.
– Esimerkiksi Lapin saamelaisten noitarummuissa olevassa kuvastossa ja tarinoissa olevissa kertomuksissa.
– Emme voi tietää, että kivikautisilla ihmisillä olisi ollut samanlainen ajattelu.
Pohjois-Euroopan kivikautisessa kalliotaiteessa on muiden eläin- ja ihmishahmojen lisäksi kuvattu myös käärmeitä. Koivisto kertoo, että muutamissa kalliomaalauksissa ihmishahmo näyttää pitelevän kädessään käärmettä tai käärmeen muotoista sauvaa.
Järvensuon kaivauspaikka sijaitsee Humppilassa. Kuva: Satu Koivisto
Järvensuo sijaitsee Kanta-Hämeessä Humppilassa, umpeen kasvaneen järven ran-nalle. Koivisto kertoo, että alue on turvemaata ja suopeltoa, ja arkeologiset aineistot ja kerrostumat ovat hautautuneet turpeeseen.
– Näyttää siltä, että erityisesti puuesineet säilyvät siellä hyvin tämän kaltaisissa olosuhteissa.
Normaalisti orgaaniset materiaalit säilyvät pohjoisella havumetsävyöhykkeellä huonosti.
– Paikka on kivikaudella sijainnut umpeen kasvavan ja myöhemmin viljelymaaksi kuivatetun Rautajärven etelärannalla ja sieltä on saatu talteen maassamme hyvin harvinaisia kivikautisia puu-, kaarna- ja tuohiesineitä.
Viime kesänä alkaneissa kaivauksissa on löytynyt kymmeniä ihmisen työstämiä veistettyjä esineitä. Suurin osa esineistöstä liittyy kalastukseen.
– Kaikkien esineiden merkitystä emme vielä edes tiedä tai ymmärrä.
Koiviston mukaan alue soveltuukin erinomaisesti arkeologisiin kaivauksiin. Suomes-sa suoarkeologisia tutkimuksia on tehty hyvin vähän, koska alueet ovat normaalisti syvällä turpeessa eli ne on hyvin vaikea löytää.
– Usein ne tulevat ojituksessa esiin. Myös tutkimukselliset kaivaukset ovat vaikeita, koska kaivauksiin tulee pohjavettä.
Myös Järvensuo 1 löydettiin sattumalta ojituksen yhteydessä 1950-luvulla. 1980-lu-vulla siellä tehtiin pienimuotoisia arkeologisia kaivauksia.Kaivaukset alueella alkoivat uudestaan kesällä 2020 Suomen Akatemian rahoituksella. "
...
Käärmesymboliohjelma on hyvä, mutta kertoo lähinnä muinaisista Egyptistä ja Kreikasta.
https://areena.yle.fi/1-50392576
Merkkien salat
Jakso 3: Käärme
28 min
ma 14.6.2022
toistaiseksi
23110 katselua
Käärme on ollut sekä pahuuden että terveyden symboli.Muinaisessa Egyptissä käär-meen rooli liittyi kaaoksen luojasta suojelijaan ja tiedon varjelijaan.Merkkien salat lui- kertelee käärme-symboliikan historiaan ja pohtii, mikä käärmeessä on kiehtonut ih-mistä kautta vuosituhansien. Käärmettä pyssyyn ajavat ja merkkien saloja jäljittävät toimittaja Ella Kanninen ja symbolitutkija Liisa Väisänen.
Ohjelman tiedot
Kuva 16:9 HD
TV-lähetyksen ääniraidat suomi stereo
https://areena.yle.fi/1-50392576
Lääketieteen symbolina esiintyvän Asklepioksen sauvan ympäri kierretty "käärme" on olun perin ollut eräs trooppinen loismato (Dracunculis medinensis),joka on kiskot- tu verisuonesta kiertämällä sitä hyvin hitaasti, että se ei katkea, puutikun ympärille.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Asklepios
https://www.hs.fi/tiede/art-2000002798134.html
Yksi ihmisen karmeimmista loismadoista on katoamassa maailmasta
Guineanmato on kuuluisa karmeudestaan. Toukat pääsevät elimistöön juomaveden kautta. Naaraat kasvavat jopa metrisiksi. Kun on aika lisääntyä, loinen pyrkii ulos säärestä tai jalasta. ... "
...
Risto Koivula
09.08.2021 04:38:54
406184
Mistä miesten muista puku on peräisin, papeiltako?
"Lapsetkin leikkii, ninkun heidät puetaan, ja laki on niin kuin se luetaan." (M. A. Numminen)
Musta ei ole mikään yleismaailmallnen surun väri, hautajaisväri esimerkiksi. Esimer-kiksi Kiinassa se on valkoinen, ja sellaisilla kansoilla esimerkiksi täällä päin, jotka ovat harrastaneet punamultahautausta, punainen, veren väri.
Tässä on sellainen paradoksi, että Kanninen on paljon paremmin selvillä noista asioista kuin Katolisen kirkon asiantuntija Liisa Väisänen.
https://yle.fi/uutiset/3-11959341
Merkkien salat
Jakso 4: Vaatteet
Vaatteet ovat kautta historian kantaneet mukanaan viestejä, sekä tarkoituksellisesti että tahattomasti. Vaatteet ja asusteet ovat kertoneen yhteiskuntaluokasta, arvoista ja vaikkapa seksuaalisesta suuntautumisesta. Millaisia fetissejä vaatteisiin liittyy, millainen on täydellinen suruasu, ja miten verinen onkaan kravatin historia? Takkia kääntävät toimittaja Ella Kanninen ja symbolitutkija Liisa Väisänen.
Ohjelman tiedot
Kuva 16:9 HD
TV-lähetyksen ääniraidat suomi stereo
Tekstitys ruotsi ohjelmatekstitys (suomi)
Katsottavissa ulkomailla
Lähetykset
ke 7.7.2021 21.00 Yle Teema Fem
Musta puku, joka oli alun perin erittäin nykyisen näköinen, on peräisin merimiehiltä, erityisesti pohjoisilta leveyasteilta kuten Itämereltä. Se oli työasu,joka mahdollisti sei-laamisen lähes ympäri vuoden esimerkiksi virolaisille, liiviläisille ja kuurilaisille meri-miehille. Se oli nahkaa, ns. housunahkaa, preussiksi kymis, ja se oli tervattu. Siihen kuului polvipituiset tiukat tervatut nahkasaappaat. Vasta 1700-luvulla lujat kudotut kankaat ("diagonaali") tulivat korvaamaan nahan materiaalina. Tällöin sitä rupesivat käyttämään kauppiaat mm. Puolassa ja Virossa ensin näyttääkseen merimiehiltä ja sittemmin, kun se kuului asiaan, oli ammattikuntien tunnusmerkki.
Eli se on samoista piireistä lähtöisin kuin hakaristi.
https://genwiki.genealogy.net/Die_Kuren
Die Kuren
... Lettisch heißen die Kuren Kursi und Kurši, nehrungskurisch Kursenieki und Kāpenieks (Dünenbewohner, Koperniker), russisch "Korsb" und livländisch "Kurali".
1800-luvulla maalattu kuva 1700-luvun kuurilaispariskunnasta sunnuntaina. Tuohon aikaan juuri ketkään muut kuin mainitut eivät käyttäneet tämäntyyppisiä kamppeita, jotka olivat melko vaikeita tehdä.
Besteckfischerei "
***
EU ei ole kieltänyt "mustaa aurinkoa", joka on yksi hakaristimalli...
Tämä pyörittää taas päinvastaiseen suuntaan kuin balttiversio.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/rescordis/suomen-pidattaman-venalaisterroristijohtajan-slaavihakaristi-poikii-nootin/
Suomen pidättämän terroristijohtajan slaavihakaristi poikii nootin?
Veikko Savolainen 25.8.2023 12:49
Kuvakaappauskooste: mtvuutiset, Wikipedia
”Suomessa kiinni otettu Jan Igorovits Petrovski on EU:n ja Yhdysvaltojen pakotteiden alainen henkilö.
EU:n pakotelistauksen mukaan mies on toiminut Rusich-joukkojen johtajana ja komentajana.”
– Poikiikohan tuon isovenäläisnatsijoukon slaavilainen onnensymboli kipakankin nootin Tehtaankadulta tai peräti Kremlistä? Tiettävästi äärimmäisen raakoihin sotari-koksiin syyllistyneen Petrovskin ei tiedetä joutuneen Putinin epäsuosioon Prigozhinin tavoin, vaan voinemme odottaa ilman Valko-Venäjän presidentin välikäsiä Venäjältä vastalausetta ja patrioottinsa vapauttamisvaatimusta uusiin rauhantöihin venäläisen kulttuurin edistämiseksi itä- ja pohjois-Euroopassa. Niinistöä lainaten saattaa pientä ’kiusantekoakin’ olla odotettavissa…
***
Erittäin hyvä kysymys...
" Poistetaanko Unicodesta 卐 vai 卍, vaiko molemmat?
(Eli "saksalainen" (joka lisäksi seisoo "vinosti" kärjellään) vai balttilainen-kelttiläinen hakaristi.)
Risto Jääskeläinen 22.8.2023 9:41
Kansanedustaja Ben Zyskowicz on näemmä tehnyt varsin tasapuolisen ehdotuksen eräiden äärioikeiston ja -vasemmiston lippujen kieltämisestä (Linkki). Koskee siis natsien hakaristilippua ja kommunistien sirppi- ja vasara -tunnusta. Huolimattomasti tietovirtaa seuraten minullekin oli päässyt syntymään mielikuva hakaristin kieltämi-sestä. Tämä väärä mielikuva näyttäisi olevan blogisti Putkisenkin viikontakaisessa artikkelissa esillä (Linkki). Tiedä sitten, onko ehdotusta tarkennettu sittemmin.
Jos puhuttaisiin hakarirstin kieltämisestä, niin siinä olisi sitten unicode-merkitkin kiel-lettävä. Tästä kun äänestettäisiin, niin se menisi jotenkin niin, että Suomi +5 ja Intia -1000 kiellon kannatukseksi. Merkin osalta on siis kyse siitä, että itävaltalainen Aatu meni pilaamaan ihan myönteisen merkin toimimalla sen alla ihmisvihamielisesti.
Aiheseen liittyviä linkkejä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ben_Zyskowicz (Linkki)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hakaristi (Linkki)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Unicode (Linkki)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler (Linkki)
***
Hakaristi on peräisi Trybillian kulttuurista, josta on peräisin myös akselillinen pyörä ja monta muuta keksintöä, joka vallitsi kaakkoisessa Euroopassa ennen indoeurooppa-laisten paimentolaisten tuloa. IE:t siis eivät tuoneet tullessaan sotavaunuja vaan pelkästään nykylajisen hevosen.
https://www.ancient-origins.net/artifacts-other-artifacts/swastika-origins-001312
History of the 12,000-Year-Old Swastika: Origin, Meaning and Symbolism
The swastika is a symbol that was used in the 20th century by of one of the most hated men ever to have lived, a symbol that now represents the slaughter of millions of people and one of the most destructive wars on Earth. But Adolf Hitler was not the first to use this symbol. In fact,swastika origins are far more complex. Before Hitler, it was used as a positive and powerful symbol thousands of years before he ever existed, across many cultures and continents.
A swastika is a symbol found in many cultures, with different meanings, drawn in different styles. (Mennas Dosbin / CC BY-SA 4.0)
Spiritual Swastika Origins from Around the World
For the Hindus and Buddhists in India and other Asian countries, the swastika was an important symbol for many thousands of years. To this day, the swastika symbol can still be seen in abundance - on temples, buses, taxis, and on the cover of books. It was also used in ancient Greece and Rome, and can be found in the remains of the ancient city of Troy, which existed 4,000 years ago.
- 10 Ancient Symbols You Think You Know the Meaning Of (But You Probably Don’t)
- 7,000-Year-Old Ceramic Fragment with Signs, Symbols and Swastika May Be One of the Oldest Examples of Writing
The ancient Druids and the Celts also used the swastika symbol, reflected in many artifacts that have been discovered. It was used by Nordic tribes, and even early Christians used the swastika as one of their symbols, including the Teutonic Knights, a German medieval military order, which became a purely religious Catholic Order. But why is this symbol so important and why did Adolf Hitler decide to use it?
Mosaic swastika in excavated Byzantine church in Shavei Tzion (Israel). (Etan J. Tal / CC BY-SA 3.0)
Positive Days of the Swastika
The word “swastika” is actually a Sanskrit word (‘svasktika’) meaning “It is,” “Well Being,” “Good Existence” and “Good Luck.” However, it is also known by different names in different countries - like Wan in China, Manji in Japan, Fylfot in England, Hakenkreuz in Germany and Tetraskelion or Tetragammadion in Greece.
In 1979, a Sanskrit scholar known as P.R.Sarkar claimed that the deeper meaning of the word is “Permanent Victory". He also said that like any symbol it can have posi-tive and negative meanings depending on how it is drawn. So in Hinduism, the right-hand swastika illustrated below is a symbol of the God Vishnu and the Sun,while the left-hand swastika is a symbol of Kali magic.
The double meaning of symbols is common in ancient traditions, like for example the symbol of the pentagram (five pointed star), which is viewed as negative when pointing downwards, and positive when pointing upwards.
The positive and negative portrayals of the swastika symbol. (Author provided)
12,000 Years of Symbolism: The Origins of the Swastika
The earliest swastika-like shape ever found was uncovered in Mezine, Ukraine, carved on an ivory figurine which dates back an incredible 12,000 years. One of the earliest cultures that are known to have used the Swastika was a Neolithic culture in southern Europe, in the area that is now Serbia, Croatia, Bosnia and Herzegovina, known as the Vinca Culture, which dates back around 8,000 years.
Swastika-loke pattern on a mammoth bone bracelet from Mizyn. (Encyclopedia of Ukraine)
In Buddhism, the swastika was originally a symbol of good fortune, prosperity, abun-dance and eternity. It is directly related to Buddha and can be found carved on sta-tues on the soles of his feet and on his heart.It is said that it contains Buddha’s mind.
Wooden Buddha statue with gamadian (swastika). (Wonderlane / CC BY 2.0)
On the walls of the Christian catacombs in Rome, the symbol of the swastika ap-pears next to the words ZOTIKO ZOTIKO which means “Life of Life.” It can also be found on the window openings of the mysterious Lalibela rock churches of Ethiopia, and in various other churches around the world.
Skastika symbol in the window of Lalibela Rock hewn churches. (Sanzhab / CC BY 3.0)
Various examples of the swastika in Christian settings. (The Swastikaphobia Project)
Left: The Samarra bowl at the Pergamonmuseum, Berlin. The swastika in the center of the design is a reconstruction. (Dnachmann / CC BY-SA 4.0) Right: Finding the cemetery of ancient Thera, 8th to 7th century BC. Archaeological Museum of Fira. (Zde / CC BY-SA 3.0)
In Nordic mythology, Odin is represented passing through space as a whirling disk or swastika looking down through all worlds.In North America,the swastika was used by the Navajos. In ancient Greece, Pythagoras used the swastika under the name Tetraktys and it was a symbol linking heaven and earth, with the right arm pointing to heaven and its left arm pointing to Earth. It has also been used by the Phoenicians as a symbol of the Sun and it was a sacred symbol used by the priestesses.
The symbolic swastika originated in different locations and eras. Its ancient origins throughout the ages gives rise to certain questions. How and why did so many diverse countries and cultures, across many eras, use the same symbol and apparently with the same meaning?
- Swastikas Carved at Prehistoric Sites in England by Neo-Nazi Groups that Worship Norse God Odin
- Unearthed Brooch Tells of the Nazis’ Abuse of Ancient Norse Runes to Spread Their Dark Ideology
In recent history it is ironic, and unfortunate, that a symbol of life and eternity consi-dered sacred for thousands of years has become a symbol of hatred and disgust due to its use by the Nazi regime.
Top image:Swastika symbol decoration of clay lamps (diya) in Varanasi, India on the festival of Dev Diwali. Source: ShishirKumar / Adobe Stock
By John Black
***
https://en.wikipedia.org/wiki/Positive_Christianity
Positive Christianity
German Christians celebrating Luther-Day in Berlin in 1933, speech by Bishop Hossenfelder[1]
Flag of the German Christians (Deutsche Christen), a positive Christian movement of the German Protestant denomination
Positive Christianity (German: positives Christentum) was a religious movement within Nazi Germany which promoted the belief that the racial purity of the German people should be maintained by mixing racialistic Nazi ideology with either funda-mental or significant elements of Nicene Christianity. Adolf Hitler used the term in point 24 [a] of the 1920 Nazi Party Platform, stating: "the Party as such represents the viewpoint of Positive Christianity without binding itself to any particular denomi-nation". [3] The Nazi movement had been hostile to Germany's established churches. [4][5] The new Nazi idea of Positive Christianity allayed the fears of Germany's Chris-tian majority by implying that the Nazi movement was not anti-Christian. [6] That said, in 1937, Hans Kerrl, the Reich Minister for Church Affairs, explained that "Positive Christianity" was not "dependent upon the Apostle's Creed", nor was it dependent on "faith in Christ as the son of God", upon which Christianity relied, rather, it was repre-sented by the Nazi Party: "The Führer is the herald of a new revelation", he said. [7] Hitler's public presentation of Positive Christianity as a traditional Christian faith diffe- red. Despite Hitler's insistence on a unified peace with the Christian churches, to ac-cord with Nazi antisemitism, Positive Christianity advocates also sought to distance themselves from the Jewish origins of Christ and the Christian Bible.[4][5] Based on such elements, most of Positive Christianity separated itself from traditional Nicene Christianity and as a result, it is in general considered apostate by all mainstream Trinitarian Christian churches, regardless of whether they are Catholic, Eastern Orthodox, or Protestant.
Hitler consistently self-identified as a Christian in public, and even on occasion as a Catholic, specifically throughout his entire political career, despite criticizing biblical figures. He identified himself as a Christian in a 12 April 1922 speech.[8] Hitler also identified himself as a Christian in Mein Kampf. However, historians, including Ian Kershaw and Laurence Rees, characterize his acceptance of the term "positive Christianity" and his political involvement in religious policy as being driven by oppor-tunism, and a pragmatic recognition of the political importance of the Christian chur-ches in Germany.[6] Nevertheless,efforts by the regime to impose a Nazified "positive Christianity" on a state-controlled German Evangelical Church essentially failed, and it resulted in the formation of the dissident Confessing Church which saw great dan-ger to Germany from the "new religion". [9] The Catholic Church also denounced the creed's ideology that contained idolatry of race, people, the state in the 1937 papal encyclical Mit brennender Sorge. Hitler privately assured General Gerhard Engel in 1941 that "I am now as before a Catholic and will always remain so." [10]
The official Nazi ideologist Alfred Rosenberg played an important role in the deve-lopment of "positive Christianity", which he conceived in discord with both Rome and the Protestant churches, whose doctrines he called "negative Christianity". [11] Pecu-liarly, Eastern Orthodoxy had not been criticized by Rosenberg, and Richard Steig-mann-Gall questions whether or not this opposition to Western Christianity made Rosenberg a genuine anti-Christian.[12] Rosenberg conceived of Positive Christianity as a transitional faith to bring Christianity toward Nazi antisemitism and amid the failure of the regime's efforts to control Protestantism through the agency of the pro-Nazi "German Christians",Rosenberg,along with fellow radicals Robert Ley and Bal-dur von Schirach backed the Neo-Pagan "German Faith Movement", which comp-letely rejected traditional Judeo-Christian conceptions of God from Western thought. [13] During the war, Rosenberg drafted a plan for the future of religion in Germany which would see a Positive Christian Reich influenced by Germanic paganism con-duct the "expulsion of the foreign Christian religions", the replacement of the Bible as the supreme religious authority with Mein Kampf as the holy scripture of Positive Christianity, and the replacement of the Christian cross with the swastika as the universal symbol of European Christianity in Nazified Christian churches.[14]
Theological and doctrinal aspects
Adherents of positive Christianity argued that traditional Christianity emphasized the passive rather than the active aspects of Christ's life, stressing his miraculous birth, his suffering, his sacrifice on the cross and other-worldly redemption. Although Hitler publicly affirmed such doctrines and did not deny them in Mein Kampf, his inner circle party intellectuals such as Alfred Rosenberg (who himself taught in his book that Christ followed an early form of Second Temple Judaism wanted to replace this doctrine of such emphasis on biblical traditionalism instead with a "positive" empha-sis on Christ as an active preacher, organizer and fighter who opposed the Rabbinic Judaism of his day embodied by the Pharisees and Sadducees. At various points in the Nazi regime, attempts were made to replace conventional Christianity with its "positive" alternative.
Positive Christianity differed from traditional Nicene Christianity in that positive Christianity had these main tactical objectives:
- A selective process of application regarding the Christian Bible where they rejec-ted deemed impurities "invented by Jews" to "corrupt" the Christian faith from the "Jewish-written" parts of the Bible (among the most extreme adherents of this movement, this included the entire Old Testament)
- Claimed racial "Aryanhood" and ethno-religious non-Jewishness for Christ who was instead known as a "Nordic Amorite"
- Promoted the political objective of national unity, to overcome confessional diffe-rences, to establish "national Catholicism" and eliminate all Catholicism functio-ning in Germany outside the Nazi State,and unite Protestantism into a single uni-tary positive Christian state church nominally controlled directly by the "German Messiah" Adolf Hitler himself [15]
- Also encouraged followers to support the creation of an Aryan Homeland for all Germanic-related peoples
Under Hitler's regime, in the Reich Protestant churches the New Testament was also altered; by removing the genealogies of Jesus that showed his Davidic descent, Je-wish names and places were removed, quotations from the Old Testament were re-moved unless they showed Jews in a bad light, references to fulfilled Old Testament prophecies were removed, and Jesus was reworked into a militaristic, heroic figure fighting the Jews using Nazified language. [16]
Origins of the idea
Although positive Christianity is explicitly associated with the racial ideology of Nazi Germany, its theological underpinnings long predate the latter. The earliest form of Christianity that resembled positive Christianity was the 2nd-century Marcionite sect, which also declared the Old Testament non-canon and associated it with Judaism. However, this stemmed from a rejection of the Jewish religion in favor of Gnostic theology, rather than a racially-based hatred of the Jews as a people.[17]
Steigmann-Gall traces the origins of positive Christianity to higher criticism of the nineteenth century, with its emphasis on the distinction between the historical Jesus, and the divine Jesus of theology.[18] According to some schools of thought, the saviour-figure of orthodox Christianity was very different from the historical Galilean preacher. While many such scholars sought to place Jesus in the context of ancient Judaism,some writers reconstructed a historical Jesus who corresponded to racialist and antisemitic ideology. In the writings of such antisemites as Emile Burnouf, Hous-ton Stewart Chamberlain, and Paul de Lagarde, Jesus was redefined as an Aryan hero who struggled against Jews and Judaism. Consistent with their origins in higher criticism, such writers often either rejected or minimized the miraculous aspects of Gospel narratives, reducing the crucifixion to a tragic coda to Jesus's life rather than its prefigured culmination. Both Burnouf and Chamberlain argued that the population of Galilee was racially distinct from that of Judea. Lagarde insisted that German Christianity must become "national" in character.
Various historians credit the origins of "positive Christianity" more to the political acu-men and opportunism of the Nazi leadership. Leading Nazis like Himmler, Rosen- berg, Bormann, and Goebbels, backed by Hitler, were hostile to Christianity and ulti-mately planned to de-Christianize Germany.[14] However, Germany had been Chris-tian for over a thousand years, and Hitler recognized the practical reality of the politi- cal significance of the Churches in Germany and determined that any moves against the churches must be made in stages. In the words of Paul Berben, positive Chris-tianity therefore came to be advocated as a "term that could be overlaid with any in-terpretation required, depending on the circumstances" and the party declared itself for religious freedom provided this liberty did not "endanger the State or clash with the views of the 'Germanic Race'". [19]
The historian Derek Hastings has written about the Catholic roots in the nationalistic and disaffected Catholic circles of Munich, of the explicit endorsement of 'positive Christianity' in the Nazi party program. This group helped to shape its tenets, suspicious as they were of both ultramontanism and political Catholicism. [20]
In Mein Kampf, Hitler reassured his readers that both Christian denominations (Ca-tholicism and Protestantism) were valid bases for the German people, provided the churches did not intervene in state affairs.In private it is documented that Hitler scor-ned Pauline Christianity to his friends such as Martin Bormann and played himself off as a type of Jesusist to him, but when out campaigning for power in Germany, he publicly made statements in favour of the religion. [19] "The most persuasive explanation of these statements", wrote Laurence Rees,
is that Hitler, as a politician, simply recognised the practical reality of the world he inhabited ... Had Hitler distanced himself or his movement too much from Chris-tianity it is all but impossible to see how he could ever have been successful in a free election. Thus his relationship in public to Christianity – indeed his relation-ship to religion in general – was opportunistic. There is no evidence that Hitler himself, in his personal life,ever expressed any individual belief in the basic tenets of the Christian church. [6]
Relationship with the Nazi Party
Positive Christianity was, by design, entirely reliant on the leadership and ideology of the Nazi movement; Nazi journals such as Der Stürmer and Völkischer Beobachter were major sources of the dissemination and promotion of positive Christian ideals, stressing the "Nordic" character of Jesus. Despite these radical divergences from preexisting doctrines, the party was careful to also stress the point that positive Christianity was not intended to be a third confession, nor was it supposed to contra-dict the traditional theologies of the established churches.As early as 1920,the Nazis proclaimed in their 25-point program that the "Party as such advocates the stand-point of a positive Christianity without binding itself confessionally to any one deno-mination. It combats the Jewish-materialistic spirit within and around us". [2] Despite this proclamation, a number of Nazis openly challenged the established churches.
Hanns Kerrl (centre). As Reichsminister of Church Affairs, he described Hitler as the "herald of a new revelation" and he also said that "positive Christianity" was not dependent on the Apostles' Creed or belief in Christ as the son of God.[7]
Alfred Rosenberg was "the Führer's Delegate for the Entire Intellectual and Philosophical Education and Instruction for the National Socialist Party". A proponent of positive Christianity, he planned the "extermination of the foreign Christian faiths imported into Germany", and he also planned to replace the Bible and the Christian cross with Mein Kampf and the swastika. [7]
Alfred Rosenberg, editor of Völkischer Beobachter, wrote The Myth of the Twentieth Century, in which he argued that the Catholic and Protestant churches had distorted Christianity in such a way that the "heroic" and "Germanic" aspects of Jesus's life had been ignored. For Rosenberg, positive Christianity was a transitional ideology that would pave the way to build a new fully racialist faith from the Hitlerian Reich Church. [21] Instead of the cross, its symbol was the orb of the sun in the form of a sun cross and in principle it was the elevation of the Nordic race, a rejection of Old Europe's traditional divine revelation dogmas, and the promotion of a German God. [22] For Rosenberg the Aryan-Nordic race was divine, and god was in the blood and its culture was the kingdom of heaven, in contrast the Jewish race was evil and it was a satanic counter race against the divine Aryan-Nordic race. [23] Adolf Hitler approved of the book's work in general[22] and emphasized the desirability of positive Christianity,yet distanced himself from much of Rosenberg's more radical ideas side- lined to the lunatic fringe within his movement, wishing to retain the support of the conservative Christian electorate and social elite. Hitler's official brand of State-sanc-tioned Positive Christianity incorporated Protestant and Catholic variant denominations into the Reich Church.
As an aspect of Gleichschaltung, the regime planned to nazify the Protestant Church in Germany (Evangelical Church) by unifying the separate 28 state churches under a single national church that would be controlled by the German Christians faction. However, the subjugation of the Protestant churches proved to be more difficult than Hitler had envisaged.[24] In 1933, the "German Christians" wanted Nazi doctrines on race and leadership to be applied to a Reich Church, but they only had around 3,000 of Germany's 17,000 pastors. In July, church leaders submitted a constitution for a Reich Church, which the Reichstag approved. The Church Federation proposed that the well qualified Pastor Friedrich von Bodelschwingh should be the new Reich Bishop, but Hitler proposed that his friend Ludwig Müller, a Nazi and a former naval chaplain, should serve as the new Reich Bishop. The Nazis terrorized supporters of Bodelschwingh, and they also dissolved various church organizations, ensuring the election of Müller as the new Reich Bishop.[25] Müller's heretical views of St Paul and his arguments against the Semitic origins of Christ and the Bible quickly alienated sections of the Protestant church. Pastor Martin Niemöller responded by founding the Pastors' Emergency League, a Protestant denomination which re-affirmed the Bible. Some clergymen who opposed the Nazi regime joined the movement, and it grew into the Confessing Church.[24]
Ludwig Müller was elected the first Reichsbischof of the new Reichskirche (the so-called German Evangelical Church) in September 1933.However, the German Chris- tians' theological initiatives [b] were met with resistance from many pastors, most no-tably Niemöller, whose Pastors' Emergency League was supported by nearly 40 per cent of the Evangelical pastors. [26] Following this failure, Hitler backtracked on his attempts to directly nazify the churches and he eventually became disinterested in supporting the "German Christians". [24]
The German Faith Movement which was founded by Jakob Wilhelm Hauer adopted a more thoroughly Aryanized form of the ideology,to support its claim that it repre-sented the essence of the "Protestant" spirit,it mixed aspects of Christianity with ide-as which were derived from "Aryan" religions such as Vedicism and "Aryo"-Persian religiosity (Manicheanism, etc.). It attempted to separate Nazi officials from church affiliations, banning nativity plays and calling for an end to daily prayers in schools.
By 1934, the Confessing Church had declared itself to be the legitimate Protestant Church of Germany. Despite his closeness to Hitler, Müller had failed to unite Pro-testantism in a single Nazi-dominated Church. In 1935, the Nazis arrested 700 Con-fessing pastors. Müller resigned. To instigate a new effort to coordinate the Protes-tant churches, Hitler appointed another friend, Hans Kerrl to the position of Minister for Church Affairs.A relative moderate,Kerrl initially had some success in this regard, but amidst continuing protests against Nazi policies by the Confessing Church, he accused churchmen of failing to appreciate the Nazi doctrine of "Race, blood and soil" and he also gave the following explanation for the Nazi conception of positive Christianity, telling a group of submissive clergy: [7]
The Party stands on the basis of Positive Christianity, and positive Christianity is National Socialism ... National Socialism is the doing of God's will ... God's will re-veals itself in German blood... Dr Zoellner and [Catholic Bishop of Münster] Count Galen have tried to make clear to me that Christianity consists in faith in Christ as the son of God. That makes me laugh... No, Christianity is not dependent upon the Apostle's [sic] Creed ... True Christianity is represented by the party, and the German people are now called by the party and especially the Fuehrer to a real Christianity ... the Fuehrer is the herald of a new revelation".
Demise
The Nazi policy of interference in Protestantism did not achieve its aims.The majority of German Protestants did not side with either the "German Christians", or the Con-fessing Church. Both groups also struggled with significant internal disagreements and divisions. Mary Fulbrook wrote in her history of Germany:[27]
The Nazis eventually gave up their attempt to co-opt Christianity, and made little pretence at concealing their contempt for Christian beliefs, ethics and morality. Unable to comprehend that some Germans genuinely wanted to combine commit-ment to Christianity and Nazism, some members of the SS even came to view German Christians as almost more of a threat than the Confessing Church.
With the fall of the Nazi regime in 1945, Positive Christianity fell into obscurity as a movement. "
***
REICH FORCES OUT CHURCH EXTREMIST; Hossenfelder, Leader of Nazi German Christians, Quits the Protestant Governing Body. COMPLETE SHAKE-UP SEEN Hitler Summons Reich Bishop Mueller as New Synod to Unseat Him Is Demanded.
By Guido Enderis.wireless To the New York Times.
- Nov. 29, 1933
BERLIN, Nov. 28. -- Bishop Joachim Hossenfelder, militant leader of the Nazi German Christians and chief instigator of the crisis that has brought German Protestantism to the brink of religious civil war, resigned today as a member of the ecclesiastical ministry of the Reich Evangelical Church. View Full Article in Timesmachine »
Kommentit