https://fi.wikipedia.org/wiki/Maailman_terveysj%C3%A4rjest%C3%B6

" Maailman terveysjärjestö

World_Health_Organization_Logo.svg.jpg

World_Health_Organisation_headquarters%2

Maailman terveysjärjestö eli WHO (lyhenne sanoista World Health Organization) on ihmisten terveyteen keskittyvä Yhdistyneiden kansakuntien järjestö, joka perus-tettiin Genevessä 7. huhtikuuta 1948. Järjestön aloitteesta vietetään vuosittain 7. huhtikuuta maailman terveyspäivää.[3]

Maailman terveysjärjestön tehtävänä on taata kaikille ihmisille hyvä terveydentila. Järjestön perustuskirja määrittelee terveyden täydelliseksi fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tilaksi, ei ainoastaan sairauden puutteeksi. Sen päätehtävä on torjua tauteja, etenkin tärkeimpiä tartuntatauteja. Terveysjärjestö koordinoi kan-sainvälisiä toimia muun muassa SARS:in, malarian ja AIDSin torjumiseksi ja kehittää rokotteita. Lisäksi sillä on hankkeita esimerkiksi tupakoinnin vähentämiseksi.

WHO käyttää kuusipykäläistä pandemia-asteikkoa arvioidessaan eläinperäisten virustautien pandemiariskiä.

Toiminta

Hallinto

250px-World_Health_Organisation_building

WHO:n päämaja Geneven lähellä Pregny-Chambésyssä.

Maailman terveysjärjestön päätöksiä tekevä toimielin on World Health Assembly, johon osallistuvat jäsenmaiden delegaatiot. Kokouksella on spesifi ennaltamäärätty terveyteen liittyvä agenda. Kokouksen pääasiallinen tarkoitus on määritellä järjestön toimintaperiaatteet, nimittää pääjohtaja, valvoa taloudellisia toimia sekä hyväksyä budjetti.

Järjestön toimeen paneva elin (The Executive Board) koostuu 34 teknisesti päteväs-tä jäsenestä, jotka ovat valittu kolmevuotisiksi kausiksi. Vuosittainen tapaaminen järjestetään tammikuussa, jolloin jäsenet päättävät päätöksiä tekevän toimielimen kokouksen agendasta.

WHO:n pääjohtajaksi nimitettiin toukokuussa 2017 etiopialainen Tedros Adhanom Ghebreyesus. [4]

Toimintaperiaatteet

Maailman terveysjärjestön lähtökohtana on järjestön oma terveyden määritelmänsä. Terveys on täydellisen fyysisen, henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila eikä vain sairauden tai taudin puuttuminen.

- Jokaisen ihmisen perusoikeuksiin rodusta, poliittisesta näkemyksestä, uskonnosta ja taloudellisesta tai sosiaalisesta tilasta riippumatta tulisi kuulua korkein saavutettavissa oleva terveyden standardi.

- Kaikkien ihmisten terveys riippuu rauhasta ja turvallisuudesta ja on täten myös riippuvainen yksilön ja valtioiden yhteistyöstä.

- Terveyden edistäminen eriarvoinen kehitys eri maissa on yhteinen vaara.

- Lasten terveellisen kehittymisen kannalta mahdollisuus harmoniseen elämään on äärimmäisen tärkeää.

- Lääketieteellisen ja psykologisen tietouden leviäminen on tärkeää terveyden saavuttamisen kannalta.

- Julkisesti informoidut mielipiteet ja aktiivinen yhteistyö ovat ihmisten terveyden kannalta varsin merkityksellisiä.[5]lähde tarkemmin?

Eettiset toimintaperiaatteet

Maailman terveysjärjestö on YK:n erikoistuneena järjestönä sitoutunut noudattamaan eettisiä periaatteita, joihin kuuluvat muun muassa ulkoisista lähteistä ja viranomaisista riippumattomuus ja puolueettomuus sekä kaikkien ihmisten arvokkuuden, tasa-arvon ja monimuotoisuuden arvostaminen. [6]

Maailman terveyspäivä

Pääartikkeli: Maailman terveyspäivä

250px-LIY_1980_MiNr0811_pm_B002.jpg

Libya julkaisi vuonna 1980 postimerkin Maailman terveyspäivän kunniaksi. WHO:n logo postimerkin oikeassa yläkulmassa.

Maailman terveyspäivää vietetään maailmanlaajuisesti 7. huhtikuuta, jotta tietoisuus terveysongelmista lisääntyisi. WHO organisoi silloin maailmanlaajuisia ja paikallisia tapahtumia, jotka liittyvät kulloiseenkin aiheeseen. Maailman terveyspäivä on yksi kahdeksasta WHO:n virallisesta maailmanlaajuisesta terveyskampanjasta.Muut seit- semän ovat kansainvälinen tuberkuloosipäivä, kansainvälinen rokoteviikko, kansain-välinen malariapäivä, kansainvälinen tupakaton päivä, maailman AIDS-päivä, kansainvälinen verenluovutuspäivä sekä kansainvälinen hepatiittipäivä. [6]

Vuonna 2017 terveyspäivän teemana oli masennus.WHO:n tavoitteena oli lisätä ma- sennustietoutta ja näin vähentää stigmaa,joka sairauteen usein liitetään. Terveyspäi- vän toivottiin myös ohjaavan useampia masennuksesta kärsiviä hakemaan apua. [7]

Kritiikkiä

Sen jälkeen kun WHO julisti vuoden 2009 sikainfluenssapandemian pandemiaksi, WHO:n asiantuntijoiden taloudelliset sidokset pandemiajulistuksesta hyötyviin lääke-yhtiöihin ovat nousseet julkisuuteen. WHO:n kesällä 2009 julistaman sikainfluenssa-pandemian jälkeen on esitetty arvioita, että WHO:n pandemiajulistus saattaa olla seurausta lääkeyhtiöiden taloudellisista sidoksista WHO:n neuvonantajiin.[8] Ennen sikainfluenssapandemian julistamista WHO muutti pandemian määritelmää keväällä 2009 poistaen taudin vakavuuden vaatimuksen.[9] WHO:n rokotusasiantuntijaryhmän SAGEn jäsenen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylijohtajan professori Juhani Eskolan ilmoittamatta jättämä työnantajansa, suomalaisen THL:n rokoteval- mistajalta saama yli kuuden miljoonan euron rahoitus on herättänyt epäilyjä WHO:n asiantuntijoiden taloudellisten sidonnaisuuksien vaikutuksesta. [10][11]

Heinäkuussa 2020 Yhdysvallat ilmoitti vetäytyvänsä WHO:n toiminnasta. Yhdysval-tain presidentti Donald Trump syytti WHO:ta epäonnistumisesta koronaviruspande-mian hoitamisessa. Trumpin mielestä järjestö mielisteli epidemian alkuvaiheessa Kiinaa eikä toiminut tarpeeksi nopeasti. Kiinan mielestä Trumpin hallinto pyrki siirtämään huomiota pois sen omasta hitaasta reagoinnista viruksen leviämiseen. [12]

THL:n terveysturvallisuusjohtaja Mika Salminen sanoi joulukuussa 2020, että WHO on ”läpipoliittinen instituutio” ja sen ylimmät johtajat ovat poliittisesti valittuja. Salmi-nen kertoi,että hän turhautui WHO:n toimintaan koronaviruspandemian alkumetreillä, kun järjestö näytti viivyttelevän pandemian julistamisessa ja ylisti Kiinan toimia, joita ei voinut kopioida länsimaiseen demokratiaan. Salmista hämmästytti myös WHO:n viesti, että pandemia pysäytetään,sen sijaan että olisi kehotettu varautumaan siihen. [13] "
 

RK: WHO:n johdon pitääkin olla poliittisesti valittuja asiantuntijoita ja poliittisessa virkavastuussa maailman käyttämän lääketieteellisen ja muun terveystiedon paikkansapitävyydestä ja muusta asianmukaisuudesta tieteellisin periaattein!

Ei sellaista vastuuta voida luottaa esimerkiksi yksittäisten infosotia käyvien maiden maiden mukamas "riippumattomille" sotapropagandisti-haistapaskntieteilijöille... Heidät on kyllä nähty ja kuultu...

 

https://magneettimedia.com/10-syyta-vastustaa-maailman-terveysjarjesto-whon-ehdottamia-muutoksia-kansainvaliseen-lainsaadantoon/

10 syytä vastustaa Maailman terveysjärjestö WHO:n ehdottamia muutoksia kansainväliseen lainsäädäntöön

Markku Juutinen Torstaina klo 01:16

Maailmanterveysjärjestö (WHO) on neuvotellut vuodesta 2022 lähtien kahdesta kansainvälistä lainsäädäntöä muuttavasta asiakirjasta, pandemiasopimukses-ta  ja kansainvälisen terveyssäännöstön muutoksista. Kyseiset asiakirjat on määrä hyväksyä jo WHO:n yleiskokouksessa toukokuussa 2024.

Jos annamme WHO:n toteuttaa suunnitellut muutokset kansainväliseen lainsäädäntöön, sen valta-asema muuttuu ratkaisevasti.

Listasimme 10 tärkeää seikkaa, jotka kansalaisten tulisi tietää WHO:sta.

1. WHO keskittää valtaa jäsenvaltioilta itselleen

WHO tavoittelee kansainvälisen terveyssäännöstön (International Health Regula-tions, IHR) muutoksilla itselleen asemaa, jossa se voisi antaa jäsenvaltioille  laillisesti sitovia määräyksiä suositusten sijaan. (ks. Artikla 1 ja Artikla 42) (1) "

RK: En ole tarkistanut, ehdottaako WHO itselleen tadella sitovien kansainvälisten la-kien SÄÄTÄMISOIKEUTTA, mutta sellaisen oikeuden saaminen EI OLE WHO:N ITSENSÄ EIKÄ YLEISKOKOUKSENKAAN PÄÄTETTÄVISSÄ tuosta vaan, vaan sel-laiseen tarvittaisiin PERUSKIRJANMUUTOSTA. Sellaiseen tarvittaisiin Yleiskokouk-sen päätös jollakin määräenemmistöllä Turvallisuusneuvoston esityksestä (jonka yksikin pysyvä jäsen voiti vetotakin) ja lisäksi vielä jäsenvaltioiden ratifionnit jollakin määräenemmistöllä, eli kaikkien lakiasäätvien tasojen vahvistus.

Lakia säätävät elimet ovat Yleiskokous (tietyssä järjestyksessä), sille alisteisena Turvallisuusneuvosto sekä jäsenvaltiot. Kokonaan uuden lainsäätäjän ymppääminen tähän ei ole hyvä idea.

Toinen juttu on,että silti voitaisiin parantaan WHO:n mahdollisuuksia saada konkreet- tisia lakeja aikaiseksi lähinnä Turvallisuusneuvoston säätäminä.Tällä tavalla on tehty atomienergiakysymyksissä siten, että jos siviiliydinvoimaa valvova Ydinvoimajärjestö IAEA havaitsee sotilallisen ydinteknologian valmistelun uhkaa,asia ja valvonta siirtyy Turvallisuusneuvostolle. Asia on jommalla kummalla kerrallaan. On tehty toisinkin päin, että jonkin maan ydinaseuhka on siirretty TN:lta IAEA:lle, jotta TN voi tehdä Yleiskoukselle esityksen uudeksi laiksi - mitä se ei voi Peruskirjan mukaan tehdä asioissa, jotka ovat aktuaalisesti sen hoidettavana, sillä sen on aina ja kaikessa toimittava Peruskirjan ja yleiskokospäätösten mukaisesti. Samoin voisi tehdä WHO, mutta tässä on eräs tärkeä rajoite: Tällainen laindäädätö,jonka WHO teettäisi Turval- lisuusneuvostolla voisi koskea vain terveysasioiden TURVALLISUUSKYSYMYKSIÄ, sillä TN:n toimivalta rajoittuu turvallisuus- ja siihen välittömästi liittyviin asioihin.

 

2. WHO ei kunnioita kansalaisten ihmisarvoa eikä ihmis- ja perusoikeuksia

Jos WHO:n julkaisemat IHR:n muutokset hyväksytään toukokuussa 2024, WHO:n  määräämien kansanterveystoimenpiteiden toteuttamisessa ei tarvitsisi kunnioittaa täysimääräisesti ihmisarvoa tai perus- ja ihmisoikeuksia (ks.Artikla 3,kohta1) (1)

 

RK: EI PIDÄ PAIKKANSA, ETTÄ EI NOUDATTAISI IHMISOIKEUKSIEN JULISTUSTA!

3. WHO:n perinteinen rooli ihmiskunnan edun tavoittelijana on korvautunut yksityisillä intresseillä

 

RK: EI missään tapauksessa vaoi LAILLISESTI "korvautua sellaisilla"!

WHO:lla oli vuonna 2021 täysi määräysvalta vain 16 prosenttiin omasta budjetistaan, kun vuonna 1950 vastaava osuus oli lähes 100%. (2 - 4)

Vuonna 2021 78% WHO:n budjetista oli tiukasti korvamerkittyä eli sellaista rahoitusta, jonka käyttökohteen määrää täysin rahoittaja – ei WHO. Jopa 84% WHO:n budjetista oli korvamerkittyä rahoitusta vuonna 2021. (2,3)

Korvamerkittyä rahoitusta antavat tahot voivat käyttää WHO:n kansainvälistä ase-maa, henkilökuntaa ja infrastruktuuria omia etuja edistävien hankkeittensa toteutuk-seen. WHO:ssa valtaa käyttävät pääasiassa muutama vauras jäsenvaltio – Kiina, Yhdysvallat ja Saksa – yksityiset sidosryhmät, joista merkittävin on Bill ja Melinda Gatesin säätiö, sekä lääkeyhtiöt. (5)

HM: WHO:lla se PÄÄTÖVALTA on!

Mikään "laillinen laki" EI SÄÄTELE YK:N JA YKSITYISTEN VÄLISISTÄ BISNEKSISTÄ.

WHO voi vaikka viedä ne rahat ja tulkita LAHJOITUKSEKSI itselleen.

Näiden Gatesin ja WHO:n bisnesten välittäjänä on luultavasti USA:N valtio.

Tällainen korvamerkintä on tierysti ikävää, vaikka se olisi kuinka epävirallista.

 

4. WHO:n toimijoita ei ole valittu demokraattisesti

WHO:n pääjohtajaa ei ole valittu vaaleilla. Hänet valittiin salaisessa äänestyksessä ainoana ehdokkaana ja nimitettiin toiselle kaudelle 24.5.2022. (6) WHO:ssa jäsen-valtioita edustavat vaaleilla valitsemattomat virkamiehet. (7) Lisäksi yksityisiä WHO:n rahoittajia kohdellaan WHO:ssa kuin valtionpäämiehiä. (8)

RK:WHO:n pääjohtajan on minuin tietääkseni nimittänyt YK:n Yleiskokous. Korjat-kaa, jos olen väärässä. Demoktatiaa valvovat jäsenvaltiot, ja ja niillä on siitä kullakin oma käsityksensä esimerkiksi muotjen suhteen. Kaikken jäsenmaiden lainsäädännöt ovat kuitenkin YK:n hyväksymiä ja keskenään tasa-arvoisia muodollisesti.

5. WHO keskittää valtaa harvojen käsiin

WHO ehdottaa,että WHO:n pääjohtaja voisi julistaa kansainvälisen kansanterveyden hätätilan arvioidessaan sen todelliseksi tai mahdolliseksi ilman, että hänen täytyy pyytää asiassa hätäkomitean asiantuntijoiden neuvoa tai päästä asiassa yhteisymmärrykseen uhan kohteena olevan jäsenvaltion kanssa. (ks. Artikla 12, kohta 2) (1)

Vuonna 2022 WHO:n pääjohtaja Tedros Ghebreyesus julisti apinarokon kansainväli-seksi kansanterveysuhaksi vastoin WHO:n hätäkomitean asiantuntijoiden enemmistön näkemystä. (9)

RK: Valta ei ole WHO:sssa pääasia, vaan pääasioita ovat tieteellisyys, oikeat diag-noosit ja hoitomenetelmät ja terveydenhuollon ulottuminen kaikille. Mikä tuollaisen pääjohtajan julistuksen lainvoima on, sitä en tiedä. Lainvoima tulee siitä, että se on jonkin olevan lain tulkintaa.

 

6. WHO on pyrkinyt toistuvasti madaltamaan kynnystä julistaa kansainvälinen hätätila

5.5.2009 – noin kuukausi ennen sikainfluenssapandemian julistamista – WHO poisti influenssapandemian määritelmästään kohdan,”maailmanlaajuiset epidemiat aiheut- tavat valtavan määrän kuolemantapauksia ja sairastumisia”, ja korvasi sen lau-seella, ”pandemioiden aiheuttamat sairaudet ja kuolemantapaukset voivat olla joko lieviä tai vakavia, ja pandemian vakavuus voi muuttua pandemian aikana.” (10, 11)

WHO ehdottaa,että myös mahdollinen kansanterveyttä koskeva uhka olisi riittävä syy julistaa kansainvälinen terveyshätätila. (ks. Artikla 2; Artikla 12, kohta 2) (1)

RK: Se ei päätä sellaisia yksin.

7. WHO haluaa raskaan byrokratian valvomaan ja edistämään määräysten toteutumista

WHO ehdottaa kolmen uuden komitean perustamista valvomaan ja edistämään IHR:n toteutumista sekä raportoimaan asiasta WHO:lle. (ks. Artikla 53 A, Artikla 53 bis, Artikla 54 bis) (1)

Ehdotettujen muutosten myötä myös jäsenvaltioissa toimivien viranomaisten tulisi raportoida WHO:lle IHR:n toteutumisesta. (ks. Artikla 4, 1 bis) (1)

RK: Se olisi jäsenmaiden toimintaa ja pääasiassa niiden byrokratiaa.

8. WHO vaatii sensuuria – ei avointa ja läpinäkyvää tieteellistä keskustelua

WHO kannustaa määrittelemättömän ”väärän tiedon” torjuntaan mediassa, sosiaalisessa mediassa ja muissa tavoissa levittää tietoa. (ks. Artikla 44, kohta 1h ja 2e; Liite 1 A, kohta 5g ja 7e) (1)

HM: EI VARMASTI VAADI! EEUUT JA NATOT JA PUOSKARIT SELLAISIA VAATIVAT!!! HAISTAPASKANTIETEILIJÄT!!!

 

9. WHO haluaa jäsenmailta lisää rahaa mm. sensuurin toteuttamiseen

YK:n poliittisen tiedoksiannon mukaan YK ja WHO haluavat pääasiassa jäsenvalti-oiden antavan 30 miljardia dollaria vuodessa kehitysyhteistyön ulkopuolista rahoitusta ”maailmanlaajuisen hätätilavalmiuden rahoittamiseen” (ks. PP29 ja OP39) (12)

Summa on valtava verrattaessa esimerkiksi WHO:n budjettiin, joka oli 5,8 miljardia dollaria vuonna 2020.YK:n ja WHO:n määrittämä 30 miljardia dollaria kohdistuisi  ainoastaan hätätilavarautumiseen ja -reagoimiseen ja se on yli viisi kertaa WHO:n vuosibudjetin suuruinen. (13)

WHO esittää, että jäsenvaltioiden,kuten Suomen, tulisi auttaa kehittyviä maita mm. ”väärän ja epäluotettavan” tiedon levittämisen torjunnassa kaikkea tiedonväli-tystä koskien. (ks. Artikla 44, kohta 1 c, 1 h ja 2 e) (1) Myös YK:n poliittinen tiedok-sianto kehottaa ”toteuttamaan toimenpiteitä väärän ja harhaanjohtavan tiedon kielteisten vaikutusten käsittelemiseksi” (ks. OP32)

RK: RAHAA se kyllä varmasti vaatii...

MUTTA SE ONSAMALLA KESKEIN MAAILMANLAAJUINEN ORGANISAATIO MURTAA JÄSENMAIDEN JA EEUIDEN HAISTPASKANTIETEELLISTÄ  SENSUURIA!!!

KUNNES PERUSTETAAN TIETEELLISESTI JA DEMOKRAATTISESTI JOHDETTU TIETEELLISIN  (EIKÄ ESIMERKIKISI SOMEN!) PERIAATTEIDEN MUKAAN TOIMIVA YK:N TIEDEAKATEMIA!

 

10. WHO myötäili Kiinan epäinhimillisiä pandemiatoimia

Miksi WHO suositteli matkustajien lähtö- ja tulotarkastuksiakaranteenia sekä tartunnan jäljitystä itse laatimansa influenssapandemiaohjeistuksen vastaisesti? (14 - 16)

WHO:n suositukset herättävät ihmetystä etenkin siksi, että useiden tieteellisten tutki-musten mukaan sulkutoimet aiheuttivat kansakunnille valtavia taloudellisia menetyk-siä sekä sosiaalista pahoinvointia – kuten itsemurhia, päihdeongelmia, hoidon puutetta, velkaantumista ja lasten hyväksikäyttöä – ilman että ne vähensivät merkittävästi kuolleisuutta. (17-25)

Kiinalla on merkittävästi geopoliittista valtaa WHO:ssa taloudellisen ja diplo-maattisen vaikutusvallan seurauksena. (5,27) Kiinan koronatoimia on pidetty  totali-taarisena ja tieteenvastaisena humanitaarisena katastrofina ja ne nähtiin myös  hallituksen keinona lisätä omaa valtaansa. (28)

 

RK: KIINA ON TOIMINUT ERITTÄIN MALLIKKAASTI JA ON MYÖS MAAILMAN TIETEELLISIN VALTIO TÄLLÄ HETKELLÄ AINAKIN TOTEUTUSTASOLLA!

Kuinka voit vastustaa WHO:n ehdottamia muutoksia kansainväliseen lainsäädäntöön?

Tärkeintä on, että tieto WHO:n muuttuneesta luonteesta ja sopimusten vaikutuksista meihin kaikkiin tavoittaa mahdollisimman monen. Tätä voit edistää mm.

- Jakamalla tätä MKR-artikkelia sosiaalisessa mediassa.

- Allekirjoittamalla Suomen adressin ja jakamalla sitä sosiaalisessa mediassa.

- Seuraamalla ja jakamalla sosiaalisen median kanavia (Facebookissa Telegramissa ja Instagramissa) ja niiden julkaisuja läheisillesi ja tutuillesi mahdollisimman laajasti.

- Herättämällä keskustelua tästä tärkeästä aiheesta verkostoissasi.

- Jakamalla adressin flyereita postilaatikkoihin, ilmoitustauluihin ja suoraan kanssaihmisille (ota yhteyttä [email protected]).

- Ottamalla yhteyttä sosiaali- ja terveysministeriöön sekä kansanedustajiin aiheeseen liittyen.

- Ottamalla selvää, kuinka EU ja WHO ovat tiiviisti kytköksissä toisiinsa suunniteltu-jen kansainvälisen lainsäädännön muutosten osalta, ja ota yhteyttä Suomen europarlamentaarikkoihin.

- Ottamalla kantaa lausuntopyyntöihin.

Artikkelin tuottanut: MKRSUOMI

Alkuperäinen artikkeli: 10 syytä vastustaa WHO:n ehdottamia sopimuksia (mkrsuomi.fi) "

RK: Kyseesä on tuollaisenaan pelkkä WHO:n JA KIINAN VASTAINEN PROPAGANDAPLÄJÄYS, joka ei vaikuta mitään mihinkään.

 

Viitteet

  1. World Health Organization. Article-by-article compliation of proposed amendments to the International Health Regulations (2005) submitted in accordance with decision WHA75(9) (2022). https://apps.who.int/gb/wgihr/pdf_files/wgihr1/WGIHR_Compilation-en.pdf
  2. Iwunna, O. Kennedy, J. Harmer, A. Flexibly funding WHO? An analysis of its donor’s voluntary contributions. BMJ Global Health 2023, 8. https://gh.bmj.com/content/8/4/e011232
  3. World Health Organization. How WHO is funded. https://www.who.int/about/funding
  4. Vaughan, J. Møgedal, S. Walt, G. Kruse, S-E. Lee, K. de Wilde, K. WHO and the effects of extrabudgetary funds: is the organization donor driven?  https://academic.oup.com/heapol/article/11/3/253/607591?login=false
  5. World Council for Health. Rejecting monopoly power over public health. On the proposed IHR (2005) amendments and WHO pandemic treaty.  https://worldcouncilforhealth.org/wp-content/uploads/2023/04/WHO-IHR-2005-Amendments-and-Pandemic-Treaty.-Rejecting-Monopoly-Power-Over-Global-Public-Health.pdf
  6. United Nations. Tedros re-elected to lead the World Health Organization.  https://news.un.org/en/story/2022/05/1118952
  7. Valtioneuvosto. Valtuuskunnan asettaminen STM/2023/1.  https://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f808058ad
  8. Politico. 2017. Meet the world’s most powerful doctor: Bill Gates. https://www.politico.eu/article/bill-gates-who-most-powerful-doctor/
  9. Reuters. WHO’s Tedros acted as tie-braker to break disagreement over Monkeypox designation. https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/whos-tedros-acted-tie-breaker-break-disagreement-over-monkeypox-designation-2022-07-23/
  10. World Health Organization. Pandemic preparedness. 2009a. https://web.archive.org/web/20090503221306/http://www.who.int/csr/disease/influenza/pandemic/en/index.html
  11. World Health Organization. Pandemic preparedness. 2009b. https://web.archive.org/web/20090505221413/http://www.who.int/csr/disease/influenza/pandemic/en/index.html
  12. United Nations. Political declaration of the United Nations General Assembly high-level meeting on pandemic prevention, preparedness and response.  https://www.un.org/pga/77/wp-content/uploads/sites/105/2023/06/Zero-draft-PPPR-Political-Declaration-5-June.pdf
  13. World Health Organization. Budget implementation summary.  https://www.who.int/about/accountability/results/who-results-report-2020-mtr/budget-summary-details
  14. World Health Organization. Global influenza programme – Non-pharmaceutical public health measures for mitigating the risk and impact of epidemic and pandemic influenza. https://www.who.int/publications/i/item/non-pharmaceutical-public-health-measuresfor-mitigating-the-risk-and-impact-of-epidemic-and-pandemic-influenza
  15. World Health Organization. WHO advice for international traffic in relation to the SARS-CoV-2 Omicron variant (B.1.1.529). https://www.who.int/news-room/articles-detail/who-advice-for-international-traffic-in-relation-to-the-sars-cov-2-omicron-variant
  16. World Health Organization. Contact tracing and quarantine in the context of COVID-19: interim guidance, 6 July 2022. https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Contact_tracing_and_quarantine-2022.1
  17. Neil, T. McGorian, I. Hudson, N. Exploring inter-country coronavirus mortality. Panda.  https://pandata.org/wp-content/uploads/2020/07/Exploring-inter-country-variation.pdf
  18. Herby, J. Jonung, L. Hanke, S. A literature review and meta-analysis of the effects of lockdowns on COVID-19 mortality. Johns Hopkins Institute for Applied Economics.  https://sites.krieger.jhu.edu/iae/files/2022/01/A-Literature-Review-and-Meta-Analysis-of-the-Effects-of-Lockdowns-on-COVID-19-Mortality.pdf
  19. Petterson, S. Westfall, J. Miller, B. Projected deaths of despair from COVID-19.  https://wellbeingtrust.org/wp-content/uploads/2020/05/WBT_Deaths-of-Despair_COVID-19-FINAL-FINAL.pdf
  20. Kailash Satyarthi Children’s Foundation. A study on impact of lockdown and eco-nomic disruption on poor rural households with special reference to children.  https://www.researchcommonsonchildren.com/uploadfile/documents/A_Study_on_Impact_of_Lockdown_and_Economic_Disruption_on_Poor_Rural_Households.pdf
  21. Arena, P. Malta, M. Rimoin, A. Strathdee, S. Race, COVID-19 and deaths of despair. EClinical Medicine 2020, 25. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7396816/
  22. Irish Cancer Society. Oireachtas Special Committee on COVID-19 Response.  https://data.oireachtas.ie/ie/oireachtas/committee/dail/33/special_committee_on_covid_19_response/submissions/2020/2020-09-30_submission-averil-power-chief-executive-irish-cancer-society-scc19r-r-0419_en.pdf
  23. Singh, S. Roy, D. Sinha, K. Parveen,S. Sharma,G. Joshi,G. Impact of COVID-19  and lockdown on mental health of children and adolescents: A narrative review with recommendations. Psychiatry Research 2020, 293.  https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S016517812031725X
  24. Miles, D. Stedman, M. Heald, A. Living with COVID-19: Balancing costs against benefits in the face of the virus. National Institute Economic Review 2020, 253. 
  25. https://www.researchgate.net/publication/343278351_LIVING_with_COVID-19_BALANCING_COSTS_against_BENEFITS_in_the_FACE_of_the_VIRUS
  26. Rice, K. Wynne, B. Martin, V. Ackland, G. Effect of school closures on mortality from coronavirus disease 2019: Old and new predictions. BMJ Clinical Research 2020, 371.  https://www.researchgate.net/publication/346031988_Effect_of_school_closures_on_mortality_from_coronavirus_disease_2019_Old_and_new_predictions
  27. Shlomai, A. Leshno,A. Sklan,E. Leshno,M. Modeling social distancing strategies  to prevent SARS-CoV-2 spread in Israel – A cost-effectiveness analysis. Value in Health 2021, 24: 607-614. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1098301520344211
  28. DW. What influence does China have over the WHO? https://www.dw.com/en/what-influence-does-china-have-over-the-who/a-53161220
  29. The Guradian. China’s ’zero Covid’ policy was a mass imprisonment campaign.  https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/apr/18/china-zero-covid-policy-xi-jinping

Tulosta artikkeli Tulosta artikkeli

Julkaistu 26.10.2023 klo 01:16
 
Kategoria(t):  Terveys ja hyvinvointi, Yhteiskunta Avainsanat: Bill ja Melinda Gatesin säätiö, Lääkeyhtiöt, WHO